Den předtím, než VW obvinila americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) z podvodů při měření emisí a pohrozila astronomickou pokutou, se akcie automobilky prodávaly za 168 eur. V úterý už stojí jen 106 eur.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

„Kauza je ještě příliš živá na to, aby se současné úrovně cen akcií daly považovat za cenové dno. Velkou otázkou je stále výše pokuty, kterou automobilce udělí regulátor v USA, a otevřena je zároveň i možnost postihu za obdobné podvody v Evropě a na dalších trzích,“ řekl Novinkám analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimara.

Množí se žaloby

EPA hrozí Volkswagenu pokutou až 18 miliard dolarů (435 miliard korun). Pro představu, za fiskální rok 2014 měl VW zisk 12,7 miliardy eur (346 miliard korun).  Odborníci očekávají, že pokuta nakonec bude nižší, když automobilka GM zaplatila 900 miliónů dolarů za závady, kvůli kterým umírali lidé.

Začínají se ovšem také objevovat první žaloby nespokojených akcionářů, kteří budou po firmě požadovat náhrady škody.

„Velmi snadno se tak může stát, že Volkswagenu nebude stačit ani 6,5 miliardy eur (175 miliard korun), které si vyčlenil na pokrytí těchto rizik,“ dodal Šimara. Firma by proto pravděpodobně musela snížit výplatu štědré dividendy, což by se dál projevilo na poklesu akcií.

Další propad ceny akcií německé automobilky očekává i ekonom společnosti Colosseum František Bostl.

„Výrazný propad cen akcií o dalších 20–30 procent může být kvůli zhoršenému výhledu hospodaření VW na další období, které bude jistě na konci října oznámeno a které ještě stále není úplně promítnuto v ceně akcií VW,“ řekl Novinkám.

Jako havárie BP

„Investorům proto nedoporučuji nákup akcií VW do doby, než budou známy reálnější obrysy celé kauzy a její vliv na hospodaření společnosti. Jako alternativu bych zvolil nákup akcií německých konkurentů BMW či Daimler nebo akcie firmy Continetal. Ceny jejich akcií také spadly, nicméně přímý vliv kauzy je minimální,“ dodal Bostl.

„Pro odhad dalšího vývoje akcií VW lze určitou paralelu najít například v obří havárii ropné plošiny Deepwater Horizon firmy BP v Mexickém zálivu v roce 2010. Jednalo se o největší zamoření pobřežních vod ropnou skvrnou v historii USA, která přinesla BP obrovské náklady. Akcie po úvodním propadu více než rok stagnovaly a podobně by se teď mohly zachovat i akcie VW,“ řekl Novinkám analytik Komerční banky Josef Němý.

Ten upozornil i na to, že matka KB Société Générale kvůli skandálu zhoršila výhled pro celý evropský automobilový sektor.