Suzuki od Volkswagenu koupila téměř 120 miliónů svých akcií, za každou zaplatila 3842,50 jenu. Po oznámení transakce se cena akcií Suzuki na tokijské burze zvýšila téměř o pět procent.

Automobilky Volkswagen a Suzuki se na spolupráci dohodly koncem roku 2009. Volkswagen v rámci dohody o partnerství koupil v lednu 2010 v Suzuki podíl 19,9 procenta, za který zaplatil 1,7 miliardy eur (46 miliard korun). Suzuki však v roce 2011 ohlásila konec partnerství s Volkswagenem a obrátila se na arbitráž, protože jí německý podnik nechtěl podíl prodat zpět.

VW má právo na odškodné

Arbitrážní soud Mezinárodní obchodní komory (ICC) v Londýně v srpnu Volkswagenu prodej podílu nařídil. Současně ale německému podniku přiznal právo žádat odškodné, protože Suzuki porušila podmínky dohody o partnerství.

Automobilky Volkswagen a Suzuki chtěly spolupracovat při vývoji, výrobě i prodeji s důrazem na hybridní a elektrické vozy. Volkswagen si od spolupráce sliboval posílení pozice na indickém trhu a Suzuki doufala, že získá napojení na hybridní a naftové technologie, jejichž vývoj si sama nemohla dovolit.

Od uzavření dohody však firmy neuskutečnily žádný společný projekt a jejich vztahy postupně ochladly. Suzuki v roce 2011 svého německého partnera obvinila, že podkopává její nezávislost. Volkswagen pak uvedl, že Suzuki porušila dohodu rozhodnutím nakupovat naftové motory od italského konkurenta Fiat.

Volkswagen, jehož součástí je také česká Škoda Auto, v letošním prvním pololetí vystřídal japonského konkurenta Toyota Motor v čele světového automobilového trhu.