Suzuki v roce 2011 ohlásila konec svého partnerství s Volkswagenem a obrátila se na arbitráž, protože jí německý podnik nechtěl podíl prodat zpátky. Soud nyní Volkswagenu prodej podílu nařídil. Současně mu však přiznal právo žádat odškodné, protože Suzuki porušila podmínky dohody o partnerství.

Obě automobilky v neděli vyjádřily spokojenost s tím, že byl spor konečně vyřešen. "Vítáme skutečnost, že se nyní situace vyjasnila. Spolupráce obou podniků tím byla ukončena," uvedl Volkswagen.

Suzuki počítá s „rozumnou cenou”

Automobilky Volkswagen a Suzuki se na spolupráci dohodly koncem roku 2009. Volkswagen v rámci dohody o partnerství koupil v lednu 2010 v Suzuki podíl 19,9 procenta, za který zaplatil 1,7 miliardy eur (46 miliard Kč).

Podle internetových stránek Suzuki vlastnil Volkswagen k 31. březnu téměř 112 miliónů akcií japonského podniku. Hodnota tohoto podílu by podle páteční závěrečné ceny akcií na burze činila zhruba 465 miliard jenů (92,5 miliardy Kč), upozornila agentura Reuters. Suzuki uvedla, že počítá s nákupem podílu za "rozumnou" cenu, neposkytla však bližší podrobnosti.

Automobilky Volkswagen a Suzuki chtěly spolupracovat při vývoji, výrobě i prodeji s důrazem na hybridní a elektrické vozy. Volkswagen si od spolupráce sliboval posílení pozice na indickém trhu a Suzuki doufala, že získá napojení na hybridní a naftové technologie, jejichž vývoj si sama nemohla dovolit.

Od uzavření dohody však firmy neuskutečnily žádný společný projekt a jejich vztahy postupně ochladly. Suzuki v roce 2011 svého německého partnera obvinila, že podkopává její nezávislost. Volkswagen pak přišel s tvrzením, že Suzuki porušila dohodu rozhodnutím nakupovat naftové motory od italského konkurenta Fiat.

Volkswagen, jehož součástí je také česká Škoda Auto, je největší automobilkou v Evropě. V letošním prvním pololetí dokonce vystřídal japonského konkurenta Toyota Motor v čele světového automobilového trhu.