Sektor letecké dopravy prošel v uplynulých letech v Číně rychlou expanzí, kterou poháněla i narůstající zámožná střední třída v Číně. V období od ledna do května stoupl objem cestujících na letech z Číny meziročně o 39 procent, uvedl podle agentury Reuters šéf úřadu CAAC Li Ťia-siang.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Čínské letecké společnosti podle něj nyní provozují lety do 127 měst v 51 zemích. Vládní plánovači odhadují, že do roku 2020 se počet letišť v zemi zvýší ze současných zhruba 200 o dalších 40.

Oznámení přichází v době, kdy se Peking snaží zvýšit výdaje do infrastruktury poté, co čínská ekonomika rostla v prvním letošním čtvrtletí nejpomaleji za posledních šest let. Státní komise už v květnu schválila dopravní projekty za 250 miliard jüanů (974 miliard korun) - jde hlavně o železnice a metro.

Otevřou nebe soukromým letadlům

Čína chce ještě letos otestovat své první velké dopravní letadlo C919, které by mělo v budoucnu konkurovat boeingům a airbusům. [celá zpráva]

V následujících letech se zde čeká také velký boom soukromé letecké dopravy. Již letos by měla soukromá letadla v Číně létat bez povolení vojenských úřadů do výšky tisíc metrů, do 2020 by se jim mělo otevřít nebe až do výšky tří tisíc metrů. Využít toho chtějí i výrobci ultralehkých letadel a vrtulníků z Česka, jako třeba Jihlavan airplanes nebo Mamba Air.

V polovině června stvrdili Češi a Číňané přímou linku Praha-Peking. Létat má od konce září.