Nový občanský zákoník, který platí od začátku roku 2014, zrušil tabulky, podle kterých pojišťovny vyplácely škody na zdraví. Částky odškodného, které pojišťovny musí platit obětem nehod, tak vzrostly až o čtvrtinu.

Vliv na vyšší náklady mají i povinné odvody do Fondu zábrany škod a placení výjezdů hasičského záchranného sboru. Fondu musí pojišťovny platit tři procenta z vybraného povinného ručení a platí paušální poplatky hasičům 5 600 korun za hodinu zásahu.

Průměrná škoda na zdraví činila podle pojišťoven loni v důsledku nového občanského zákoníku 600 000 korun, meziročně o polovinu více. Od začátku roku 2014 byl z vybraného pojistného hrazen také tříprocentní odvod do Fondu zábrany škod, kam pojišťovny poslaly zhruba 550 miliónů korun.

Kdo havaruje často, zaplatí podstatně víc

"Ceny povinného ručení letos měníme v průměru o pět procent," řekla mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Dodala, že pokud k povinnostem pojišťoven přibude nové opatření nařizující odvádět určitou část vybraného pojistného z povinného ručení, promítnou to pojišťovny do koncové ceny pojištění.

ČSOB Pojišťovna od února navyšovala sazby v průměru o 3,5 procenta. Obdobný růst očekává mluvčí Petr Milata napříč pojistným trhem i s možností dalšího růstu o jednotky procent. Důvodem jsou zatížení novými náklady spojenými se změnou legislativy, tedy odvody do fondu zábrany škod, a trvalý růst průměrné újmy u škod na zdraví.

Uniqa očekává, že ceny zvýší o tři až pět procent. Řidiči, kteří mají nehody častěji, si připlatí podstatně více, uvedla mluvčí pojišťovny Eva Svobodová. Připomněla, že celý trh byl dlouhodobě zatížen silnou konkurencí, kdy ceny se snížily během pár let o desítky procent.

Kooperativa zvýšila ceny povinného ručení u čtvrtiny klientů. "Při úpravě sazeb zohledníme rizikovost klienta, přihlížíme k jeho škodní historii v celém neživotním pojištění. V průměru půjde u těchto klientů o zvýšení o šest procent," uvedl mluvčí Milan Káňa.

Povinné ručení poskytuje 12 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru a dalších kritérií.