Jako poslední opustí potápějící se loď ředitel podniku Jan Lenický. Dvě desítky zbývajících řadových zaměstnanců - převážně žen - se ocitly na dlažbě už na počátku května.

"O jejich osudech nic nevíme, ale dá se předpokládat, že někteří z nich skončili u nás," uvedla ředitelka rokycanského úřadu práce Věra Strnadová.

Kozumplík koupil Favorit v listopadu 2002 od konkursního správce za 25,5 miliónů korun a pozvolný pád, který následoval, ředitele Lenického nepřekvapil. "Spělo to k tomu," řekl Právu a dodal na vysvětlenou: "Přesunutí výroby je logické třeba z toho pohledu, že mzdy v Rokycanech jsou vyšší než na jižní Moravě."

Jednatel Bike Technology & Public Relations Pavel Švajda rozhodnutí o přemístění výroby odůvodnil velkou vzdáleností Kunovic a Rokycan. "Prodražovala se doprava, protože jsme třeba vozili rámy z Kunovic do Rokycan na montáž. A hlavně lidi v Rokycanech nebylo možné pořádně kontrolovat, špatně se hlídala jakost vyráběných kol," podotkl Švajda.

Výplaty se zpožděním

Lenický připustil, že Favorit patřil v posledních měsících k firmám s daleko největšími problémy s vyplácením mezd v celém regionu. Zaměstnancům chyběly mzdy i za několik měsíců a podnik proto také dostal pokutu od úřadu práce. "Všechny dlužné mzdy jsme ale už lidem vyplatili," zdůraznil Švajda. 

Slavný podnik začal vyrábět v roce 1951 a ještě třeba v roce 1996 zaměstnával kolem stovky zaměstnanců a produkoval téměř tři sta kol denně, letos v dubnu byla výroba zhruba na polovině.

"To, že skončil, je strašná škoda, vždyť značka Favorit proslavila Rokycany po celém světě," podotkl rokycanský místostarosta Jaroslav Mráz. "A není to první slavný podnik, který zde zanikl. Už dříve jsme přišli o Marilu i známý hračkářský závod Hamiro."