Za úbytkem cestujících na vlastních linkách stojí zejména pokles poptávky po letecké dopravě ve východní Evropě v souvislosti se situací na Ukrajině a pádem ruského rublu. Právě na východoevropský region se ČSA v posledních letech orientovaly.

ČSA loni pronajímaly letadla společnostem Travel Service, Pakistan Airways, airBaltic nebo Vueling. Zatímco v roce 2013 připadala valná většina cestujících na pravidelnou přepravu, loni představoval pronájem letadel i s posádkami jiným společnostem významnou část výkonů aerolinek, uvedl Šabík.

Při započtení těchto pasažérů letadla ČSA přepravila bezmála tři milióny cestujících proti 2,84 miliónu rok před tím. Pokles cestujících na pravidelných linkách do Ruska loni činil meziročně zhruba pětinu, uvedl na nedávném setkání s novináři dopravce.

Menší počet tranzitních pasažérů

Větší ztráty cestujících ČSA zaznamenaly na linkách do regionálních metropolí, počet cestujících na spojích do Moskvy klesl mírněji. Až 60procentní meziroční pokles dopravce zaznamenal na linkách na Ukrajinu. Kvůli výraznému propadu poptávky ČSA loni na jaře zrušily linku do Oděsy.

Propad cestujících z východoevropského regionu se odrazil i v poklesu pasažérů přestupujících v Praze na linky do západní a jižní Evropy, doplnil Šabík.