Vyplývá to z vládního návrhu novely zákona o pozemních komunikacích, který v pátek Sněmovna pustila do druhého čtení. Předtím však ještě předlohu projedná sněmovní hospodářský výbor.

„Chceme, aby tato potřebná novela nabyla účinnosti od 1. ledna 2016,“ informoval ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Ministerstvo dopravy (MD) vytipovalo 24 úseků silnic první třídy, kde se má rychlost zvednout, už před dvěma lety. Koncipovány budou jako mezistupeň mezi běžnou dvoupruhovou silnicí první třídy a dálnicí a budou označeny dopravní značkou Silnice pro motorová vozidla.

Jsou mezi nimi například úseky Chomutov–Křimov na silnici I/7, Ostrava–Šenov na I/11, Olomouc–Křelov na I/35, Plzeň–Dobřany na I/27, Pražská a Svitavská radiála v Brně či obchvaty Českého Těšína a Postřelmova.

Naopak tzv. strakonická rychlostní komunikace R 4 mezi Prahou a Příbramí a R 7 mezi Prahou a Slaným mají být degradovány na silnice první třídy s povolenou rychlostí nanejvýš 110 km/h.

Nezbytné náklady na přeznačení komunikací odhaduje Ředitelství silnic a dálnic na zhruba 3,5 miliónu korun.

Spor o kamióny

Vládní předloha také řeší omezení vjezdu kamiónů do měst a obcí. Jak se v ní uvádí, tranzitní nákladní dopravu nákladním vozidlem či jízdní soupravou o hmotnosti 12 a více tun lze na silnicích druhé a třetí třídy zakázat nebo omezit místní úpravou jen v případě, že řidič má možnost využít jinou vhodnou trasu.

Podle některých poslanců to však problém objíždění mýtného a ničení silnic přetíženými ka-

mióny neodstraní. „Zákazová značka nic nevyřeší. Na silnice je třeba co nejdříve zavést dynamické vážení vozidel, aby bylo možné řidiče hned pokutovat,“ uvedl Petr Bendl (ODS) s tím, že při pilotním ověřování vážení na Kladensku bylo v průběhu tří měsíců zjištěno přetížení u 3500 kamiónů těžších než 18 tun a u desítek tisíc nákladních aut.

Poslanec chce pro dálnice až 150 km/h

Poslanec Ivan Adamec (ODS) chce, aby se na vybraných úsecích dálnic zvedl rychlostní limit na 150 km/h.

„Máme dálniční úseky s více než dvěma jízdními pruhy, na nichž by rozhodně bylo možné jezdit rychleji než 130 km/h,“ zdůvodnil to Adamec, jenž se bude před druhým čtením snažit o podpoře svého pozměňovacího návrhu přesvědčit hospodářský výbor.