Pokud by kraj vyměřenou pokutu nevymáhal soudně, mohlo by mít vedení v budoucnu problémy, že se nechovalo s péčí řádného hospodáře, řekl ve středu novinářům hejtmanův náměstek Marek Pieter (Starostové pro Liberecký kraj).

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

České dráhy s výší pokuty nesouhlasí. "Sankce je nastavena na soubor povinností k provozování kolejových vozidel, avšak část těchto povinností České dráhy plnily. Audiovizuální informační systém jsme nahradili jinou formou, cestující informoval personál a použili jsme papírové tabulky," uvedla mluvčí drah Radka Pistoriusová. Potvrdila, že dráhy k dohodě s Libereckým krajem zatím nedospěly. "Rádi bychom ale v příštích týdnech konsenzus našli," dodala.

České dráhy podle krajského radního pro dopravu Vladimíra Mastníka (Starostové) porušily smlouvu o závazku veřejné služby v drážní dopravě na období od 1. ledna 2005 do konce platnosti jízdních řádů v roce 2019. Na tratích Martinice v Krkonoších–Rokytnice nad Jizerou a Stará Paka–Libuň nenasazovaly takové vlaky, jaké vyžadovala smlouva.

Pokuta 50 tisíc denně

„Na těchto linkách měly podle smlouvy jezdit vlaky vybavené sedačkami s opěrkami hlavy, audiovizuálním informačním systémem a alespoň jednou toaletou," vysvětlil Mastník. Půldruhého roku tam však podle něj jezdily vlaky s horším vybavením.

Pokuta, kterou vyměřil kraj na konci března letošního roku, vychází ze smlouvy, která za každý den nedodržení podmínek vyměřuje pokutu 50 tisíc korun. České dráhy smlouvu podepsaly, pokutu však nezaplatily a zatím se ani s krajem nedohodly na vyrovnání.

„Vždy upřednostňujeme mimosoudní vyrovnání, pokud k dohodě dojde, žalobu stáhneme," řekl Pieter. Ze strany Českých drah dostal podle něj kraj návrh na zaplacení sedmi miliónů korun. Kraj by byl podle Pietera byl ochoten návrh akceptovat, pokud dráhy přistoupí na některé požadavky na zkvalitnění železniční dopravy.

České dráhy dostávají ročně od ministerstva dopravy a krajů na úhradu prokazatelné ztráty celkem kolem 12 miliard korun.