Týká se to především míst v blízkosti mostů na D1 či přímo samotných mostů a nájezdů na ně, a to mezi městskými částmi Třebovice a Mariánské Hory, dále v Přívoze, Hrušově, ale i u Bohumína.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Zástupce ostravských dálničních policistů upozornil na nejnebezpečnější úseky v dopise určeném Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) z 31. října, jehož kopii má Právo k dispozici.

„Nutno konstatovat, že zvlnění se neustále zvyšuje, přičemž v úseku na 357. kilometru D1 ve směru jízdy do Brna (mezi ostravskými částmi Třebovice a Mariánské Hory, pozn. red.) je již na hranici bezpečnosti,“ upozornili policisté v textu dopisu.

Necháme to opravit někým jiným a pak to budeme vymáhat v rámci soudního řízení.Antonín Prachař

V něm se zároveň dotazují, co se bude dít s problematickými nájezdovými mosty na D1 v ostravských částech Přívoz a také Svinov. Prvně zmiňované přitom už ŘSD kvůli jejich havarijnímu stavu nechalo před časem zcela uzavřít pro nákladní dopravu a výrazně na nich omezilo rychlost pro osobní auta.

Policisté v textu dokumentu upozorňují, že doteď nikdo na mostech neprovedl žádné úpravy, přestože varianty jsou známé už dva roky.

Mosty čeká zátěžová zkouška

A trpělivost v souvislosti s mosty v Přívoze došla už i končícímu ministrovi dopravy Antonínu Prachařovi (ANO). Poté, co prý zkrachovala jednání o opravě se zhotovitelem stavby, společností Eurovia, která odmítla reklamace ŘSD uznat a za své peníze dát vše do pořádku, chce ministr problém vyřešit jinak.

„Dal jsem pokyn, aby se vydalo předběžné oznámení na výběrové řízení na odstranění vad. Necháme to tedy opravit někým jiným a pak to budeme vymáhat v rámci soudního řízení, protože už prostě nemůžeme čekat dál, jiným způsobem už to nejde řešit,“ řekl v úterý před svou rezignací Právu Prachař.

Upřesnil, že příští týden vyvěsí zmíněné oznámení veřejně, a když prý vše půjde dobře, reálně by vítězná firma mohla začít mosty opravovat v polovině příštího roku. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla už o variantě, že by si to stát opravil sám, vedení uvažovalo, ale jde prý o právně extrémně složitou věc.

Co ale do té doby? Prachař uvedl, že do dvou týdnů budou dělat na mostech zátěžovou zkoušku, která by měla sdělit, za jakých podmínek a zda vůbec jsou přes zimu provozu schopné.

„Může dojít hypoteticky i ke stavu, kdy budeme jednat s Moravskoslezským krajem a budeme řešit objízdné trasy, ty mosty podepřeme a zastavíme tam definitivně provoz,“ řekl.

A bude hůř

K varování policie týkajícího se zvlněných úseků D1 v Ostravě poznamenal, že situace je tam stejně vážná jako na mostech v Přívoze.

„Pokud to bude probíhat dál, tak ten stav se bude jen zhoršovat. Jednáme o tom a teď před zimou posuzujeme, aby tam nemohlo dojít ke stavu, kdy v těch místech zvlnění zůstanou kusy ledu a kaluží a budou tam vážné dopravní nehody,“ podotkl Prachař.

Policie v dopise upřesňuje, že kromě úseku D1 na 357. kilometru, kde je velký problém se zvlněním v obou směrech, jsou podle nich nebezpečné úseky i na kilometru 362,8 a 369,8 ve směru do Polska a také na kilometrech 363 a 369,3 ve směru do Brna.

Prachař konstatoval, že tam každý týden probíhají měření, jak se situace vyvíjí, a i podle výsledků zátěžové zkoušky mohou přistoupit k dalšímu omezení.

„Protože žádné jiné rychlé řešení neexistuje, i tyto úseky jsou předmětem arbitráže s Eurovií, soud to začal řešit v září,“ dodal ministr. Mimo jiné o aktuálním stavu D1 v úterý jednali zástupci ŘSD i se šéfem dopravní policie Tomášem Lerchem.

„Úzce o tom s policií komunikujeme a velmi intenzivně ten problém vnímáme. Připravujeme proto opatření, různé technické možnosti, zda jsou možné. Zvažujeme i riziko, a kde je to akutní, dáváme upozornění a snižujeme rychlost,“ uvedl mluvčí ŘSD Rýdl.