Dopravce zatím pro vlaky používá lokomotivy Taurus zapůjčené od rakouských drah (ÖBB). Dohodu ale zamítl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a drahám se nedaří najít náhradní řešení, uvedl ředitel drah Kurucz.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

ÚOHS dohodu českého a rakouského dopravce zamítl zatím nepravomocně ve druhé polovině června s tím, že ČD podle něj měly na lokomotivy vypsat řádné výběrové řízení a udělil jim miliónovou pokutu.

České dráhy podaly proti rozhodnutí ÚOHS rozklad, který má odkladný účinek. Proto lokomotivy Taurus používají i dál. O rozkladu rozhoduje předseda ÚOHS Petr Rafaj s přihlédnutím k názoru rozkladové komise. Správní řízení trvá nejvýše 60 dní, může být ale přerušeno kvůli doplnění dokumentace či znaleckého posudku. Obvykle tak trvá několik měsíců.

Výrazně horší než pokuta je pro dopravce právě zákaz lokomotivy v Česku používat, neboť dopravce podle Kurucze nemá v současnosti k dispozici jinou lokomotivu, která by mohla vlak táhnout.

Škoda nemá potřebný software

Selhala totiž jednání s výrobcem railjetů i taurusů společností Siemens o poskytnutí potřebného softwaru, aby zakoupené jednotky mohla vést lokomotiva od jiného výrobce. ČD uvažovaly o lokomotivě řady 380 od tuzemského výrobce Škoda Transportation.

Podobně neschůdná se podle Českých drah jeví i varianta potřebné lokomotivy koupit. Starší vozidla totiž na evropském trhu prakticky nejsou a u nových lokomotiv odhaduje Siemens dodací lhůtu dva roky, dodal šéf Českých drah.

Video

První railjety v ČR vyjely v květnu

Dohoda o nájmu taurusů od rakouských ÖBB byla podepsána ještě za bývalého managementu vedeného Petrem Žaludou. Antimonopolní úřad nyní napadl dodatek vztahující se k provozu lokomotiv pro letošní rok. Na mezinárodních vlacích jezdí taurusy do Česka už od roku 2008, dodal dopravce s tím, že teprve nyní tato praxe antimonopolnímu úřadu vadí.

První souprava rychlovlaku railjet vyjela 6. května ve zkušebním provozu s cestujícími z Prahy do Břeclavi. Od poloviny června jezdí na lince do Rakouska.