„Když pasažér nenajde zavazadlo na pásu letiště v cíli cesty, může si zakoupit nezbytné věci, které potřebuje k účelu své cesty. Dopravce je povinen takové nutné náklady proplatit,“ řekl Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Zatímco u běžných turistů jsou za nezbytné považovány obvykle hygienické potřeby či plavky, u obchodních cest či společenských setkání může jít třeba o drahý oblek nebo večerní šaty.

„Jde o potřeby, které prokazatelně potřebujete za účelem pobytu. Znám případ, kdy člověk prokazatelně letěl na pracovní jednání do New Yorku a kvůli zpoždění zavazadla si zakoupil oblek, který mu pak dopravce skutečně proplatil. Jde vždy o náhradu skutečných nutných výdajů,“ upřesnil pro Novinky mluvčí centra Ondřej Tichota.

Maximálně 35 tisíc

Maximální odškodnění je stanoveno na 1131 SDR, což jsou speciální jednotky určené v Montrealské úmluvě, a současný „kurzový“ přepočet vychází bezmála k 35 tisícům korun.

V případech zpoždění a poškození zavazadel či ztrát jejich obsahu je vhodné ihned u příslušné přepážky na letišti vyplnit formulář PIR (Property Irregularity Report) a pak ve stanovené lhůtě žádat o náhradu škody písemně u dopravce provozujícího daný let. Některé aerolinie takové náklady cestujícím proplácejí bez problémů, nicméně některé se ke svým povinnostem nemají.

„Zrovna nedávno jsme právě uvedenou nejvyšší možnou částku mimosoudně vymohli pro Češku cestující s německou leteckou společností. Její kufr dorazil na Kostariku velmi poškozen a z velké části vykraden. Bylo to ve spolupráci s Evropským spotřebitelským centrem Německo,“ dodal Tichota.