„Návrh na prodej pozemků musí schválit nejen dozorčí rada, ale i řídicí výbor Českých drah. Jednání nejsou jednoduchá, a bylo proto rozhodnuto, že do jejich ukončení nebudou poskytovány žádné podrobné informace,“ sdělil Právu mluvčí ČD Radek Joklík.

Penta je členem konsorcia, které má na pozemky ČD v okolí Masaryčky předkupní právo. Tedy nejen na Florenci, ale i v Hybernské ulici. Celkem jde o 125 tisíc metrů čtverečních ploch.

„Když jsme v roce 2011 do konsorcia vstoupili, plánovali jsme, že tyto pozemky koupíme od ČD všechny. Čekali jsme ale na to, jak bude vypadat zpřesněný územní plán Prahy. Nedopadlo to úplně podle našich představ, a tak dnes chceme koupit už jen plochu menší než 20 tisíc metrů čtverečních. Nachází se na Florenci přímo proti našemu novému administrativnímu a obchodním centru Florentinum,“ řekl ve čtvrtek Právu mluvčí skupiny Penta Martin Danko.

Naproti Florenci má stát centrální byznys centrum

Problémem navíc je, že pod ulicí Na Florenci vede tubus metra, a nepůjde tam tudíž postavit vyšší než sedmipatrovou budovu.

Na dotaz, jaké má tedy s tímto prostorem Penta záměry, Danko odpověděl: „Na projektu intenzivně pracujeme, zadali jsme ho už architektům. Chtěli bychom na Florenci na druhé straně ulice proti Florentinu vybudovat centrální pražské byznys centrum. Předpokládáme, že tak dva roky potrvá stavební řízení a samotná výstavba si pak vyžádá tři až čtyři roky. V jednání s Českými drahami tedy spěchat nemusíme, nehrozí nám žádný časový stres.“

V době, kdy se Penta ještě zajímala o všech 125 000 metrů čtverečních pozemků, předpokládala za ně ČD zaplatit 900 miliónů korun. Tedy 20 000 Kč/m2.

Na otázku, zda tato nabídka platí i teď, kdy už Penta chce podstatně menší plochu, Danko sdělil: „Cena za metr čtvereční bude určitě vyšší než 20 tisíc korun. Finálně se ale stanoví až poté, kdy ČD budou přesně vědět, jaký pozemek prodávají a co na něm bude stavebně povoleno.“

Ministerstvo dopravy prodej podporuje 

Kolem prodeje pozemků Českých drah tedy panuje ještě řada nejasností. Že však jde o rozumný záměr, potvrdil už dříve náměstek ministra dopravy Milan Feranec, který je předsedou dozorčí rady ČD.

„O tom, že bychom ten pozemek měli prodat, jsem přesvědčený. České dráhy nejsou developerská firma a mají se zabývat tím, k čemu jsou určené, tedy provozováním veřejné dopravy,“ řekl ČTK Feranec.