Navíc nově vydávané karty jsou bezkontaktní, takže platby cestujících by nijak nezdržovaly jejich nástup.

Právo na to upozornili specialisté z Global Payments Europe (GPE), která celosvětově zajišťuje technologii pro bankovní a mezinárodní platební karty. Jedná se o běžné karty VISA, Maestro či Mastercard a karty vydávané pod značkou jednotlivých bank.

„Přes bezkontaktní platební karty bank se jednoduše platí jízdné například v Londýně. Zavedení takového systému není nijak složité a zdlouhavé. Jakákoliv platební karta se jednoduše zaregistruje v systému daného dopravního podniku. Její držitel si pak na ni nahraje kupón na využívání městské dopravy či jiné cestovní služby, včetně jednorázových jízdenek,“ sdělil Právu expert GPE Pavel Juřík.

Cestovní kupóny snadno i na splátky

Výhoda je, že kupóny bude možné hradit i na splátky ve formě měsíčních plateb, tím že se budou měsíčně strhávat přímo z bankovního účtu cestujícího.

Při kontrole pak cestující přiloží svoji bezkontaktní kartu k mobilnímu terminálu revizora. Pokud cestující nemá platný kupón v době cesty, automaticky je mu vystavena pokuta a odeslána nejen na jeho adresu, ale i na e-mail a telefon, včetně informace kdy, jak a dokdy ji má uhradit, případně podat vysvětlení na Inspektorát DP.

Nahrání a současně zaplacení kupónu na dopravu se může snadno uskutečnit elektronicky přes internetový portál dopravního podniku nebo přímo v bankomatu či v kiosku dopravního podniku.

Vše je jednoduché, ale ne například pro Prahu. Ta teď řeší, jak naložit s drahou opencard. Pokud se nedohodne s nástupnickou firmou Haguess, která celý projekt Opencard subdodavatelsky zajišťuje, bude ale každopádně muset najít pro Pražany nový systém.

Již před půl rokem byla vytvořena pracovní skupina externích odborníků, kteří mají Praze, a i jiným městům v ČR, pomoci najít řešení.