Většina lidí zná Rolls-Royce jen jako výrobce luxusních vozů, případně ještě leteckých motorů. Technologii z nich využívá právě při stavbě turbín elektráren. Ty a kompresory Rolls-Royce dodává energetickým společnostem, naftařským a plynárenským firmám.

Energetická divize Rolls-Royce zaměstnává 2 400 lidí a je tedy trpaslíkem ve srovnání s 83 500 lidmi, kteří pracují v energetickém byznysu Siemensu. Podle šéfa Rolls-Royce Johna Rishtona bude mít energetická sekce lepší šance jako součást velké firmy a Rolls-Royce se bude moci soustředit na ziskovější činnosti.

Potvrzení obchodu je důležité v situaci, kdy je Siemens možným rivalem americké General Electric na převzetí energetické sekce francouzského výrobce turbín a rychlovlaků TGV Alstom. [celá zpráva]

Podle dosavadních vyjádření by francouzská vláda dávala německému partnerovi před Američany přednost. GE údajně nabízí 13 miliard dolarů (258 miliard korun). Někteří analytici se domnívají, že investice Siemensu do Rolls-Royce mírně snižuje pravděpodobnost koupě Alstomu.

Tramvaj z dílny francouzské firmy Alstom.

Tramvaj z dílny francouzské firmy Alstom

FOTO: Robert Pratta, Reuters

Tržby Siemensu ve druhém finančním čtvrtletí do konce března klesly o dvě procenta na 17,45 miliardy eur. Hodnota nových zakázek se meziročně snížila o 13 procent na 18,43 miliardy eur.

Společnost oznámila, že v rámci restrukturalizace sníží počet svých divizí ze šestnácti na devět, aby posílila efektivitu. Neupřesnila ale, jaké dopady budou mít škrty na počty zaměstnanců. Podrobnosti hodlá poskytnout až po rozhovorech s odboráři.

Odborový svaz IG Metall předpokládá, že restrukturalizace zasáhne tisíce pracovních míst. Siemens zaměstnává po celém světě asi 359 tisíc lidí, z toho 243 tisíc mimo Německo.

Siemens již loni v září oznámil, že hodlá v rámci úsporného programu do konce letošního roku zrušit 15 tisíc pracovních míst. Firma působí i v Česku, kde má asi 10 500 pracovníků a patří mezi největší elektrotechnické podniky a vývozce.