Hlavní obsah

Pražský dopravní podnik se zřejmě dohodne na odkladu splátek za tramvaje

Právo, Vladimír Vácha

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dopravnímu podniku Praha (DPP) se zřejmě podařilo odvrátit hrozící výrazné ekonomické problémy, vyplývající pro něj ze smlouvy, kterou uzavřel s firmou Škoda Transportation a. s. v roce 2006 a mohla jej dostat ekonomicky na kolena.

Foto: Milan Malíček, Právo

Tramvaj ForCity v pražských ulicích

Článek

Smlouva, která je údajně nevypověditelná, se týká nákupu 250 tramvají 15T ForCity za 19,2 miliardy korun, které měl dopravní podnik odebrat a zaplatit do roku 2018, což je ale pro něj v současné ekonomické situaci téměř zničující a mohlo by jej to dostat do finanční insolvence.

Zatím jich podle informací Práva odebral od roku 2011 jen třiadevadesát a zaplatil za ně něco přes čtvrtinu dohodnuté ceny. Navíc mu přibyl dluh ve výši 250 miliónů korun za včas neuhrazené faktury, jak tramvají, tak rekonstrukci vozů metra.

Nyní se však zdá, že intenzivní jednání o možné modifikaci smlouvy, které se naplno rozběhlo loni před koncem roku, po nástupu nového generálního ředitele DPP Jaroslava Ďuriše přinese výsledky akceptovatelné pro obě strany.

Odklad splátek a odkup 60 tramvají

„Myslím, že spějeme k uzavření dodatku dohody a věřím, že jej už nic nezhatí. Pro mě osobně to byl po mém nástupu do funkce na podzim loňského roku jeden z klíčových úkolů, které jsem si vytkl vyřešit, aby firma začala fungovat bez pomyslného Damoklova meče nad hlavou. V tuto chvíli dodatek finalizujeme, a doufám, že jej příští měsíc podepíšeme,“ řekl Právu Ďuriš. Do konkrétních podrobností ale nechtěl zabíhat, neboť jednání ještě stále probíhají a zveřejnění některých podrobností by je prý mohlo ve finální fázi nakonec ohrozit.

Foto: Vladimír Vácha, Právo

Jaroslav Ďuriš

Připustil, že půjde ale s největší pravděpodobností o odklad poloviny splátek bez jejich navýšení o čtyři roky a dopravní podnik vydá směnku na zhruba čtyři miliardy korun, kterou zafinancuje Česká spořitelna a převede ji na společnost Škoda Transportation. Mělo by dojít i k technické úpravě tramvají, přerušení indexace a šest desítek kolejových vozidel 14T či 15 by Škodovka měla zpět odkoupit.

Mírný optimismus ve změně neústupných pozic obou stran potvrdil i generální ředitel Škody Trasportation Josef Bernard.

V jednání pomohl mediátor

„Určité rozhovory k problematice v minulosti proběhly, ale teprve až současný management pod vedením generálního ředitele Jaroslava Ďuriše s námi na konci loňského roku zahájil skutečná jednání, která přinesla konkrétní dohody. Do té doby v podstatě neproběhla žádná oficiální a kvalifikovaná diskuse o možné úpravě smlouvy. Ta současná jsou první, která vedou ke konkrétním dohodám,“ konstatoval v reakci na Ďuriše generální ředitel Škody Transportation.

Připomněl, že svoji pozitivní úlohu ve vyjednávání sehrála firma Parles, která se ujala úlohy mediátora mezi DPP a dodavatelem tramvají. Za jakých podmínek Parles DPP zastupuje, nechce společnost před ukončením všech vyjednávání prozrazovat.

Ďuriš tvrdí, že smlouva obsahuje informace, které jsou předmětem obchodního tajemstvím a jejich zveřejnění by mohlo ovlivnit vyjednávací pozici DDP se Škodou Transportation.

„Jsou tam jasná kritéria pro vyhodnocení konečné úspory a s tím souvisí i odměna, která má pevnou hranici za úspěšné vyjednání dodatku. A její výše je v jednotkách miliónů,“ zdůraznil Ďuriš.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám