V současné době funguje ve stanicích pražského metra pomalejší a starší technologie 2G. Ta často před odjezdem soupravy nestačí ani na obnovení internetové stránky, e-mailu nebo jízdních řádů.

Rychlejšího internetu v metru by se měli lidé dočkat zhruba za rok, kdy budou otevřeny stanice prodloužené trasy metra A.

„V nových stanicích trasy A se pokrytí signálem 3G bude realizovat a budou připraveny i na LTE (vysokorychlostní internet). Montáž technologií již byla zahájena. V tomto případě proběhla dohoda s DPP bez problému, jelikož byly aplikovány dříve dohodnuté ceny,“ řekla Novinkám prezidentka Asociace provozovatelů mobilních sítí Michaela Vrbová Renčínová.

Investice půl miliardy

Operátoři podle ní v další fázi uvažují o rozšíření 3G do stanic v úseku trasy C Florenc–Kačerov, který je nejvytíženější z hlediska počtu cestujících.

Tunely zatím signálem pokryty nejsou. Kompletní pokrytí celého metra vychází zhruba na 500 miliónů korun.

„Přestože tento evropský standard chtějí operátoři svým zákazníkům dopřát, návratnost této obrovské investice je v tomto případě značně diskutabilní,“ dodala Vrbová Renčínová.

Jako první chtěli operátoři pokrýt signálem právě tunely prodloužené trasy A. V průběhu dokončovacích prací je totiž instalace asi o polovinu levnější než později za provozu. DPP však za instalaci požaduje výrazně vyšší částku, než operátoři nabídli.

„Cenově výrazně nižší návrh operátorů týkající se uložení vyzařovacího kabelu – antény byl pro DPP neakceptovatelný. Ze strany operátorů šlo o návrh, který naprosto neodpovídá současným tržním cenám,“ uvedl podnik v tiskovém prohlášení.

„Vzhledem k tomu, že snížením ceny by DPP přišel o zisk, který by se tímto stal ziskem soukromých společností, nemůže v žádném případě přijmout cenu ve výši navrhované operátory. Mohlo by hrozit, že si DPP v budoucnu zhorší svoji pozici i ve vztahu k novým subjektům na trhu – a rozdíl by byl nákladem daňových poplatníků,“ zdůvodňuje.

Jednání dále pokračují, podle informací Novinek se však cenové představy DPP a operátorů několikanásobně liší, a cesta ke kompromisu tak bude složitá.

Do Motola metrem za necelý rok

Novým úsekem metra A do Motola se první cestující svezou 6. dubna příštího roku. Uvedl to radní pro dopravu Jiří Pařízek (TOP 09) s tím, že jde o pracovní termín. Stavba nového úseku metra A začala v roce 2009 a plánované náklady činí 22,5 miliardy. Podle dopravního podniku by se ale konečný účet mohl pohybovat kolem 21 miliard korun.

Stavební práce včetně výtahů a eskalátorů by měly skončit v listopadu letošního roku, následovat bude instalace technologií, bezpečnostní zkoušky a na přelomu příštího roku zkušební provoz. Pro cestující se otevřou čtyři nové stanice – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Doba jízdy z Motola na Můstek bude 15 minut.