Současná kolektivní smlouva platí do konce března, kolektivní vyjednávání pokračuje. Odbory letos nepožadovaly skokový růst mezd, firma ale podle nich navrhla nárůst nedostatečný vzhledem k poklesu reálné mzdy.

Automobilka vyjednávání s odboráři ze zásady nekomentuje až do uzavření kolektivní smlouvy.

Podle předsedy odborů Kovo Jaroslava Povšíka jde odborům letos hlavně o zachování zaměstnanosti, což je spojeno s investicemi firmy do nových produktů.

Před stávkou zvolí pasivní rezistenci

"Stávkovou pohotovost vyhlásíme jen v případě ztroskotání jednání po 31. březnu 2014. V té době také zavedeme takzvanou pasivní rezistenci, pojedeme přesně podle zákona a platných dohod. To firmu značně přibrzdí," uvedl Povšík.

Pokud se kolektivní vyjednávání do konce března neuzavře, budou dále platit podmínky současné smlouvy, dokud se odbory s firmou nedohodnou.

"U nás firma navrhla nárůst nedostatečný s parametry poklesu reálné mzdy," dodal Povšík. Na základě nynější smlouvy vzrostly mzdy ve Škodě o tři procenta oproti předcházejícímu období.

V TPCA se platy zvednou

Ve druhé středočeské automobilce TPCA v Ovčárech u Kolína už kolektivní vyjednávání skončilo. Tarifní mzdy se tam od dubna zvýší průměrně o 650 korun, tedy o 2,4 procenta.

Průměrná hrubá mzda v dělnických pozicích je nyní v TPCA téměř 30 tisíc korun, ve Škodě Auto je to 33 tisíc korun. Nová kolektivní smlouva má v obou automobilkách platit od dubna, zpravidla je firmy uzavírají na jeden rok.

Šéf koncernu Volkswagen Martin Winterkorn v půlce března při jednání s českým premiérem Bohuslavem Sobotkou potvrdil, že Škoda bude vyrábět v Kvasinách terénní SUV. Vzniknout by tak v automobilce a dodavatelských firmách měly tisíce nových pracovních míst.