Jak pro Novinky uvedl analytik Michal Kozub ze společnosti Home Credit, spojení Aholdu a Sparu je poměrně překvapivé. „Ahold totiž na podzim prodal své prodejny na Slovensku. To vyvolávalo otázky, jaký bude osud řetězce v Česku,“ sdělil Kozub.

Podle analytika Jiřího Šimary ze společnosti Cyrrus je český maloobchodní trh je ve srovnání se situací v západní Evropě značně roztříštěný a byl výrazný prostor ke konsolidaci. „Odchod právě Sparu a Intersparu není vzhledem k jeho velmi slabým výsledkům nikterak překvapující,“ informoval Novinky Šimara.

Analytik Jiří Cihlář ze společnosti Next Finance vidí po stažení Aholdu ze Slovenska v tomto kroku snahu o posilování pozic na českém trhu. Spar v Česku podle něj nezískal na tuzemském trhu dlouhodobě udržitelnou pozici, což dokládá i ztráta za rok 2012 ve výši 545 miliónů korun, o rok dříve to bylo dokonce 608 miliónů korun.

Julius Meinl odešel z Česka v roce 2005 a jeho obchody nyní vlastní Ahold. Následovaly Carrefour a Edeka, jejichž síť obchodů získalo Tesco. V roce 2007 opustila tuzemský trh Delvita, prodejny převzala Billa. V roce 2008 pak totéž učinil společnost Plus Discount, jejíž prodejny převzala německá Rewe.

„Prostředí bude nadále konkurenční, nedomnívám se, že by Albert po této akvizici mohl diktovat podmínky na trhu a určovat cenovou politiku,“ uvedl pro Novinky Cihlář.

S tím souhlasí i Šimara, podle něhož posílení pozice Aholdu nebude znamenat ohrožení konkurenčního prostředí českého maloobchodního trhu. „Spar byl jedním z menších řetězců v České republice a dominantní firmy jako Kaufland, Tesco či Makro nikdy ani neindikovaly případný odchod,“ informoval Novinky Šimara. Český spotřebitel se tak podle něj nebude muset obávat zvyšování cen či dalších neduhů slabé konkurence.

„Akvizice Sparu společností Ahold má dobrou logiku, obchodním formátem jsou si oba řetězce blízké,“ sdělil Novinkám ředitel výzkumu společnosti Incoma GfK Zdeněk Skála.

Omezování není překvapivé

Pokud jde o koncentraci trhu, tedy zužování počtu řetězců v Česku, to podle Kozuba rozhodně není nijak překvapivé. Již delší dobu se totiž spekulovalo, jestli některý z větších hráčů neopustí trh.

„Český maloobchodní trh byl donedávna velmi roztříštěný a žádná z firem neměla velký tržní podíl. Taková pozice je pro velké řetězce nevýhodná, protože musí investovat velké částky do provozu a rozvoje své sítě a negeneruje až tak velké obraty,“ vysvětlil Kozub.

Pokračující koncentrace maloobchodního trhu v České republice není nijak překvapivá ani podle Zdeňka Skály. „Zatímco v západoevropských zemích je tržní podíl TOP5 největších řetězců na rychloobrátkovém trhu zpravidla mezi 60 až 75 procenty, v České republice je to navzdory husté síti prodejen jen 46 procent,“ dodal Skála.

Další velké změny analytik Kozub v blízké době nečeká. Všechny ostatní řetězce jsou velké a relativně silné. „I když některé značky sice vystupují samostatně, jsou součástí skupiny,“ připomněl Kozub. To se týká Kauflandu a Lidlu jako součástí německé skupiny Schwarz nebo Billy a Penny Marketu jako součástí německé skupiny Rewe.