"Stále více lidí nakupuje po Vánocích, čím dál tím více lidí nachází pod stromečkem peníze jako dárek," řekla Helena Vyhnánková z řetězce Marks & Spencer.

Obchody se sportovním zbožím Sportisimo evidují v meziročním porovnání zvýšený zájem o zlevněné zboží, struktura nákupního koše se ale liší. To je způsobeno zejména teplým počasím, které má vliv na poptávku po typicky sezónním zboží.

"I přes současný nepříznivý vývoj počasí si ale někteří zákazníci uvědomují, že letos mají ideální šanci ještě nakoupit lyžařské vybavení za nižší ceny než v následující sezóně, kde se již bude významně promítat vliv oslabené koruny," uvedla ředitelka nákupu Sportisima Martina Kudláčková.

Zájem o elektroniku

"Ve výprodejích se výrazně zvedl objem prodaných televizorů, což může souviset s přípravou na olympiádu v Soči," dodal Oldřich Kurz z e-shopu Alza.cz. Internetový obchod Mall.cz zaznamenal o 50 procent větší zájem lidí během výprodejů než loni.

"Nejpopulárnější jsou domácí spotřebiče a elektronika, ale zákazníci nakupují zboží napříč celým sortimentem, hlavním kritériem je zajímavost nabídky ve srovnání s konkurencí," řekla mluvčí Mall.cz Michala Gregorová.

ČNB poslala Čechy na nákupy už před Vánoci

V obchodním řetězci Globus je zájem o výprodeje ve srovnání s loňským rokem srovnatelný. Výprodeje ovlivnila i listopadová intervence.

"V posledních dnech sledujeme poklesy prodejů u zboží, které se vlivem intervence ČNB nejvíce prodávalo krátce po medializaci tohoto kroku a nastartovalo prodeje již v listopadu. Jednalo se zejména o sortiment televizorů a velkých domácích spotřebičů," uvedla mluvčí Globusu Pavla Hobíková. Podle ní je patrné, že intervence spoustu lidí, kteří by za normálních okolností čekali až na vlnu výprodejů, přesvědčila k nákupu ještě před Vánoci.

"V podstatě se dá říci, že nejlépe se prodávají věci s největší slevou," uvedl za Interspar mediální zástupce Aleš Langr. Interspar nabízí ve výprodejích slevy v rozpětí od 20 do 50 procent.