Například vozidlo Peugeot 508, které je v Británii k dostání za 32 000 liber (zhruba milión korun) se na Kubě prodává v přepočtu za více než 5,3 miliónu korun.

"Ty ceny jsou šílené. Žádný Kubánec, který pracuje ve státní sféře, si nemůže dovolit zaplatit takové peníze," citoval britský zpravodajský server BBC jednu z žen, která se přišla podívat do autosalonu v havanské čtvrti Miramar.

Cenovky nových vozů v jednom z havanských autosalónů

Cenovky nových vozů v jednom z havanských autosalónů.

FOTO: Stringer, Reuters

"Nemáme slov, je to ohromující. Nechápu, jakou má stát strategii. Možná je to jen zkušební doba. Ceny jsou přemrštěné," prohlásil jistý Antonio. Další lidé, kteří se na prodej aut přišli podívat, ceny rovnou označili za "bláznivé" a celou nabídku za "pohrdání".

V Havaně na Kubě proběhla každoroční motoristická exhibice.

Stáří vozového parku na Kubě je tristní

FOTO: Desmond Boylan, Reuters

Vláda, která si ponechala na prodej aut monopol, vysoké ceny zdůvodnila tím, že zisk z prodeje poputuje do zvláštního fondu na rozvoj veřejné dopravy.

Pozvolné reformy

Liberalizace prodeje aut byla jednou z více než 300 reforem navržených prezidentem Raúlem Castrem, který se moci chopil po svém churavějícím bratru Fidelovi. Sérii hospodářských reforem v roce 2011 schválil VI. sjezd Komunistické strany Kuby.

Kubánci před parkovištěm s novými vozy.

Kubánci před parkovištěm s novými vozy.

FOTO: Enrique De La Osa, Reuters

Kubánci dosud ve velkém provozují auta z 50. let minulého století nebo i starší. Je tomu tak proto, že do září 2011 bylo možné volně prodávat nebo kupovat jenom ty automobily, které se na ostrově vyskytovaly před revolucí z roku 1959. Kubánci také stále hojně jezdí sovětskými auty z doby, kdy byl někdejší Sovětský svaz největším kubánským spojencem.