Loď je dlouhá 90 metrů, široká 14,5 metru a po dokončení bude její výška přes deset metrů. Loděnice už sice vyrobily několik lodí dlouhých 110 metrů, přesto je ta zatím poslední největší.

"Její výtlak bude 4500 tun a taková loď se u nás ještě nevyrobila. Zatím největší byla s výtlakem 3200 tun v Mělníku," řekl ředitel společnosti Ivan Troutnar. Plavidlo je určené pro veškerý suchý náklad.

největší loď vyrobená v ČR

Největší loď vyrobená v ČR.

FOTO: Libor Zavoral, ČTK

"Bude mít povolení pro všechna moře a může přepravovat jak substráty, tak kusové zboží. Uvnitř jsou vestavitelné přepážky," vysvětlil Troutnar.

Kvůli stavbě musela společnost upravit zázemí v křešické loděnici, aby byla vůbec schopna loď v požadovaných parametrech postavit a přesunout na Labe. Ustoupit musela část výrobní haly a jedné technické stavby.

"My jsme museli celou loděnici přizpůsobit stavbě lodi, ne jako tomu bývá naopak, protože loď přesahuje obvyklé rozměry lodí a výrobků, které tady byly dosud vyrobeny," doplnil Troutnar.

Kvůli nadměrné velikosti není loď kompletní

S přesunem z místa stavby na vodu pomáhal i vojenský tank. I přesto vyjede loď z Děčína nekompletní, chybí v ní nástavby a horní díly. Ty společnost naloží do nákladního prostoru a loď zkompletuje sesterská loděnice v Nizozemsku.

Záď lodi

Záď lodi

FOTO: Libor Zavoral, ČTK

"Je to z jediného důvodu. Kompletní loď by neprojela pod mostem v Drážďanech," řekl Troutnar. Do Hamburku loď potlačí dva remorkéry, cesta by měla trvat přes týden. Několik dalších dní pak popluje po moři do Nizozemska.

Pro děčínskou loděnici je to zatím poslední stavba, další zakázky ještě uzavřené nemá. Kromě staveb lodí se společnost zabývá opravami plavidel. Nedávno dokončila například opravu dna největšího českého remorkéru Beskydy.

České loděnice začaly v Křešicích na Děčínsku spouštět na vodu největší loď, která byla v Česku kdy vyrobena.

České loděnice začaly v Křešicích na Děčínsku spouštět na vodu největší loď, která byla v Česku kdy vyrobena.

FOTO: Libor Zavoral, ČTK

Společnost má kromě provozu v Křešicích ještě loděnice v Mělníku a ve Valtířově na Ústecku. Ta je ale prázdná. V kraji přitom ještě na přelomu tisíciletí stavěly a opravovaly lodě stovky zaměstnanců.

V současné době v Děčíně pracují desítky lidí. Další desítky většinou ukrajinských dělníků si firma najímá jen na stavby lodí. V roce 2010 našla společnost strategického partnera, nizozemskou společnost VeKa. Právě ta přinesla do Křešic prozatím poslední zakázku.