Pivo patří k tradičním českým nápojům. Jeho spotřebě, která je v přepočtu na obyvatele a rok dlouhodobě nejvyšší na světě, příliš neublížily ani ekonomická krize, ani nástup módních pivních mixů s ovocnou složkou v několika posledních letech.

Podíl mužů, kteří alespoň někdy pijí pivo, se podle téhož průzkumu v Česku dlouhodobě pohybuje okolo 90 procent. Pouze jeden z deseti Čechů tak přiznává, že pivo vůbec nepije. Zastoupení ženských konzumentek piva se pohybuje mezi 50 a 60 procenty dospělé populace.

Za průměrnými čísly se však skrývají velké rozdíly. Jsou pivaři, kteří pijí pivo denně, a to v množství značně přesahujícím doporučené dva půllitry. Jsou však i tací, kteří si zlatavý mok dopřejí pouze k nedělnímu obědu. Také mezi ženami podle výsledků průzkumu jednoznačně převažují příležitostné konzumentky.

„Obecně lze říci, že postupně ubývá silných pijáků piva, tedy těch, kteří přiznávají, že týdně vypijí více než 14 půllitrů piva. A naopak přibývá umírněných a příležitostných konzumentů,“ řekl autor a zpracovatel zmíněného projektu Jiří Vinopal z CVVM.

Sociologové tato šetření provádějí ve spolupráci s Českým svazem pivovarů a sladoven (ČSPS) jednou ročně už desátým rokem. Zkoumají dlouhodobé změny ve spotřebě, ale také aktuální trendy v konzumaci piva v ČR.

Mladí přidali v konzumaci

Některé výsledky za rok 2013 ale podle Vinopala poněkud vybočují z dlouhodobých trendů. „Výrazně například narostl podíl konzumentů piva v nejmladší věkové skupině mužů mezi 18 až 29 lety, a to z 86 na 93 procent. I když zatím přesně nevíme, čím je to způsobeno, domníváme se, že se do toho promítla rostoucí obliba takzvaných pivních mixů,“ usuzuje Vinopal.

Nový fenomén posledních několika let, jímž tyto nápoje na bázi piva s ovocnou složkou a s nižším obsahem alkoholu jsou, mají kromě mladých mužů v oblibě také ženy. „Z výzkumu pití pivních mixů je patrné, že jsou sortimentem, který má ambici oslovit vedle dospělých mladých lidí právě ženy,“ řekl Právu výkonný ředitel ČSPS Vladimír Balach.

U žen pak podle Vinopala stojí za povšimnutí také zřetelný pokles obliby černého piva. I v tomto případě ženy zřejmě upřednostňují pivní mixy, může však za tím být i větší nabídka nových druhů speciálních piv.

Spotřebu ovlivňuje stagnace výdělků

Jiné zajímavé změny ve spotřebě piva se ukazují, vezmeme-li v potaz věk konzumentů. Mladí lidé (ve věku 18 až 29 let) se od piva neodvracejí. Konzumace piva u nich má vzestupný trend.

Dlouhodobý pokles spotřeby piva v Česku jde tak především na vrub skupiny mužů mladšího středního věku (30 až 44 let) a dále i věkové kategorie 45 až 59 let. Tento vývoj sociologové, ale i pivovarníci přičítají ekonomické krizi, stagnaci výdělků a růstu nezaměstnanosti v některých regionech (Ostravsko, sever Čech).

V Česku se v posledních letech zvyšuje prodej lahvových piv na úkor dražších piv čepovaných. Loni se tak v Česku vůbec poprvé v novodobé historii prodalo více piva v obchodní síti.