Podle soudu kraj v této územně plánovací dokumentaci, kterou napadli odpůrci stavby z okolních obcí, dostatečně nevyhodnotil vliv chystané dráhy na okolní prostředí. Hejtmanství s tím nesouhlasí. Výstavbu nové ranveje podporuje, protože současná kapacita přistávacích drah podle něj není dostatečná.

Samotná výstavba paralelní ranveje ale nemusí být podle dostupných informací ohrožena, protože nejde o akci plánovanou v bezprostřední budoucnosti. Podle dřívějších zpráv by nová dráha mohla být zprovozněna v roce 2018 nebo 2019. Pokud by Nejvyšší správní soud kasační stížnosti nevyhověl, kraj by teoreticky měl čas na přepracování dokumentace.

Krajský soud v rozhodnutí, které hejtmanství obdrželo v polovině srpna, dospěl k závěru, že kraj v dokumentu nedostatečně vyhodnotil takzvané kumulativní a synergické vlivy, tedy dopad na životní prostředí a veřejné zdraví. „Podle krajského soudu tyto zásady neobsahují to, co by podle přílohy ke stavebnímu zákonu měly obsahovat,“ uvedla mluvčí krajského soudu Zuzana Steinerová.

Kapacita drah nedostačuje

Hejtman Josef Řihák (ČSSD) se proti verdiktu ohradil. Poukázal na to, že letiště má celorepublikový význam, a kraj se proto řídil dokumentem Politika územního rozvoje 2008 České republiky. O podání kasační stížnosti budou podle Řiháka krajští radní jednat v pondělí.

Mluvčí ruzyňského letiště Eva Krejčí uvedla, že letiště není účastníkem řízení, situaci ale sleduje. „Projekt paralelní dráhy pokračuje podle harmonogramu, v současné době připravujeme dokumentaci potřebnou pro územní rozhodnutí,“ řekla Krejčí.

Podle Řiháka je kapacita přistávacích drah nedostatečná, což je patrné zejména nyní, kdy se hlavní dráha modernizuje a veškerý provoz je veden na záložní ploše. „Pokud má i v budoucnu Praha zůstat důležitým leteckým terminálem, pak máme v zásadě jen dvě možnosti – buď vybudovat třetí startovací plochu na Ruzyni, nebo umožnit převedení na civilní provoz letiště ve Vodochodech. Středočeský kraj podporuje první variantu,“ uzavřel Řihák.