„Musím se dát co nejdřív fyzicky a psychicky do pořádku, abych se mohla se všemi vypořádat alespoň trochu ctí,“ řekla Právu Kozáková, která se kvůli finančním problémům psychicky zhroutila.

„Do potíží jsem se dostala, když jsem podepsala za expřítele směnku,“ prozradila žena, která v Liberci v tomto oboru podnikala 15 let. „Prvořadé je teď dát do pořádku závazky vůči klientům. Peníze budu mít z prodeje nemovitosti,“ tvrdí.

Jak pro ČTK uvedla tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Petříčková, klienti by měli co nejdříve kontaktovat hlavně cestovní kancelář, jejíž zájezd si koupili. Krach agentury nemusí automaticky znamenat, že klient o svou dovolenou přijde.

Odpovědnost je na cestovní kanceláři

Cestovní agentury na rozdíl od cestovních kanceláří nemusí být pojištěny pro případ úpadku, slouží totiž jen jako prostředník. Pokud klient má platnou smlouvu a zaplatil, měl by na dovolenou odjet, i když agentura peníze organizátorovi zájezdu nepřevedla.

„Podle české legislativy uzavírá zákazník smluvní vztah s cestovní kanceláří, proto má hradit zálohy a doplatky přímo jí. Cestovní kanceláře ale poskytují plnou moc svému prodejci k vybírání těchto plateb od klienta. Proto si musí organizátor a prodejce mezi sebou dohodnout, v jakých lhůtách a za jakých podmínek budou peníze převedeny.

V případě úpadku prodejce pak přebírá CK veškerou zodpovědnost za vybrané finanční obnosy, protože k nim daného prodejce zplnomocnila," vysvětlila Petříčková.