Novotný prosazuje krajskou dálniční známku především proto, že v Karlovarském kraji vede pouze zhruba 40 kilometrů dlouhá zpoplatněná rychlostní silnice R6, která ale nikterak nenavazuje na ostatní dálniční síť v republice. Když chtějí motoristé pohodlně cestovat z jednoho koutu kraje do druhého, musí si pořídit republikovou dálniční známku za patnáct set korun.

Velká část motoristů ale dává přednost objízdným trasám po silnicích nižších tříd, které vedou městy a vesnicemi. Novotný navíc poukazuje, že podobná situace je i v jiných částech republiky.

Proštípnuté kraje

„Přivítal jsem veřejné prohlášení nového ministra dopravy, podle kterého by neměly být zpoplatněny úseky dálnic a rychlostních silnic, které nenavazují na další dálniční síť. Pořád ale je tu také můj návrh na zavedení krajských známek,“ uvedl Novotný, podle jehož návrhu by měla dál existovat stávající celostátní dálniční známka za patnáct set korun. Na té by ale měly být nově vyznačeny všechny kraje.

„Pokud by motorista chtěl dálniční známku využívat pouze v jednom kraji, prodejce by všechny ostatní kraje na známce proštípal,“ vysvětloval Novotný systém, díky kterému by nebylo možné s dálničními známkami manipulovat a rozšiřovat třeba jejich platnost o další kraje. „Neproštípaná známka by platila v celé republice,“ dodal.

Zkusí to přes parlament

Novotný si nechal spočítat, že výrobní náklady na dálniční známky jsou v současné době 34 miliónů korun a výnosy kolem 2,9 miliardy korun. „Z vytvořených modelů, jak by mohl systém při zavedení krajských dálničních známek za tři sta korun fungovat, vyplývá, že dopady na rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury by byly minimální,“ argumentoval Novotný.

„Krajské dálniční známky by mohly proto fungovat jako jeden z druhů dálničních známek,“ dodal. Karlovarský kraj chce prosadit krajské známky prostřednictvím zákonodárné iniciativy.

„Ve Sněmovně je vše teprve na začátku, protože si mě dosud nepozvali do výborů na projednání návrhu,“ uvedl Novotný, podle kterého záleží na předsedkyni Sněmovny Miroslavě Němcové (ODS), kdy zařadí projednání iniciativy do programu jednání.

„Každopádně stát nemůže na krajské dálniční známce v žádném případě prodělat,“ míní poslanec, podle něhož by o levnější krajské dálniční známky měli zájem řidiči, kteří si republikovou známku nekupují.

„Navíc by se ušetřily silnice II. a III. třídy, po kterých se zpoplatněné silnice objíždějí, a dalším efektem je úspora paliv,“ poukázal Novotný, podle něhož petice za zavedení krajské dálniční známky podepsalo přes 2,8 tisíce lidí.