Airbus zatím v zakázkách na svá nejmodernější a nejúspornější letadla na letišti Le Bourget výrazně zaostává za Boeingem. Ten za první dva dny aerosalonu získal více než stovku zakázek na novou verzi Dreamlineru, označenou jako 787-10, v katalogové hodnotě téměř 30 miliard dolarů.

Informované zdroje agentuře Reuters sdělily, že jednání mezi Airbusem a Air France-KLM o zakázce málem zkrachovala. Přepravce vedl s Airbusem dlouhé spory hlavně o údržbu motorů od britské firmy Rolls-Royce, nakonec ale tuto otázku vyřešili. Air France tradičně objednává do svých letadel motory od americké General Electric, A350 ale výlučně používá motory Trent XWB od Rolls Royce.

Boeing novou verzi dreamlinerů představil v úterý. Prvním zákazníkem se stala americká letecká společnost United Airlines. Objednávky předložily i Singapore Airlines, British Airways, Air Lease Corporation a GECAS. Letoun bude mít dolet zhruba 13 000 kilometrů a bude moci přepravovat 300 až 330 cestujících.

Airbus A350 pojme až 350 cestujících

Airbus A350 bude mít dolet přes 15 000 kilometrů a ve třech typech velikostí přepraví při standardním rozmístění sedadel 270 až 350 cestujících. Stejně jako dreamliner je i A350 vyroben z lehkých kompozitů s použitím uhlíkových vláken, což zajišťuje podstatně nižší spotřebu. A350 vzlétl poprvé minulý pátek, na aerosalonu zatím nedostal povolení.

Další objednávku na letoun A350 krátce po oznámení Air France podaly SriLankan Airlines. Objednaly si čtyři tato letadla a navíc ještě šest modelů A330 v celkové hodnotě 2,6 miliardy dolarů.

Boeing mezitím získal velkou zakázku od největšího evropského diskontního přepravce Ryanair. Ten chce 75 letadel 737-800 v hodnotě 15,6 miliardy dolarů a dal najevo, že do konce roku by mohl objednat 200 nebo více letadel 737 MAX.

Třicítku nejnovějších verzí letadla 737 MAX, které konkuruje stroji A320neo od Airbusu, ve středu objednala také leasingová společnost CIT v hodnotě tří miliard dolarů. CIT rovněž začala „vážně zkoumat" koupi strojů 787-10, řekl její šéf Jeff Knittel.