Lovosický stavební úřad vydal stavební povolení v říjnu 2009, občanské sdružení Děti Země se proti povolení odvolalo ke krajskému úřadu. Ten rozhodl o zamítnutí tohoto odvolání. Na šestnáctikilometrový úsek dálnice muselo být vydáno několik stavebních povolení, na silnici jako takovou a zvlášť na mosty a tunely.

Děti Země napadly stavbu dálnice asi dvacítkou žalob, další podalo litoměřické Sdružení ochránců přírody. Podle Kurešové jich několik ještě běží.

„Jde o další důkaz, že pro některé úředníky v Lovosicích a na krajském úřadě je výhodnější rozhodovat nezákonným způsobem a nejlépe opakovaně, neboť krajský soud již v červnu 2010 za stejnou absenci výjimek k zásahu do biotopů zrušil územní rozhodnutí pro celou dálnici,“ uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země. Jeho sdružení v březnu podalo proti rozhodnutí i kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

Spory trvají dvě desítky let

Část úseku dálnice, jehož se stavební povolení týká, je už dostavěná. Auta po čtyřkilometrovém úseku mezi Lovosicemi a Bílinkou včetně proskleného mostu jezdí od loňského května, na stavbě další části se pracuje.

Dálnice D8 by měla spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem. O její trasu přes České středohoří se vedou už od 90. let spory a mezitím automobilová doprava na sever do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí až 10 000 aut denně.

Obyvatelé obcí, jimiž náhradní trasy prochází, proto v drtivé většině nemohou ekologům přijít na jméno. Na duben mají naplánované další jednání se zástupci ŘSD i kraje.