Hlavní obsah

Krachy cestovek dál ohrožují peníze klientů

Právo, Jindřich Ginter, Bohuslav Borovička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Případné pády cestovních kanceláří budou i letos ohrožovat kapsy lidí navzdory tomu, že CK jsou proti úpadku ze zákona povinně pojištěny. Zabránit tomu, aby lidé dopláceli na bankroty cestovek, má připravovaná novela zákona o cestovním ruchu. Jenže ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) a pojišťovny se nedohodly, kdo odpovídá za výši pojistného limitu.

Foto: Bohuslav Borovička, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Mohou se opakovat případy jako v roce 2012, že klienti o své peníze za dovolenou přijdou, pokud cestovní kancelář vyhlásí insolvenci, ale nebude dostatečně pojištěná,“ potvrdil Právu šéf pojišťovny Generali v ČR Štefan Tillinger.

I letos budou lidé kupující pobyty u cestovek jako nazí v trní, protože nemají vůbec žádnou možnost si někde zjistit, zda není CK právě před krachem a zda si platí dostatečně vysoké pojištění. Nákup letní dovolené u cestovky tak spíše než jistotu odpočinku připomíná ruletu.

Ministerstvo a cestovky ukazují na pojišťovny. Ty zase vzkazují podnikatelům: tak nenabízejte zájezdy a nevybírejte od lidí peníze, když už vidíte, že jste před krachem. Zároveň pojišťovna viní ministerstvo z nedostatečného ekonomického dozoru nad CK.

Místo dohody žaloba na stát

MMR i cestovky však trvají na tom, že pojišťovny mají uhradit vše bez ohledu na limit pojištění. „Zákonodárce přiřkl pojišťovnám roli strážce přiměřenosti pojistné částky. Podpojištění je proto zde ze zákona výslovně vyloučeno. Pokud pojišťovny kontrolu zanedbají, musejí nést následky ony,“ uvedla Asociace cestovních kanceláří (ACK).

„Je věcí pojišťoven, aby si ohlídaly, že jim cestovka zaplatí tolik, aby mohly vyplatit plné odškodné. Zákazník si v ceně zájezdu kupuje i pojištění pro případ insolvence a není možné, aby doplácel na hru, jejíž pravidla nezná a nemůže je ovlivnit,“ reagoval Petr Krč z CK Atis.

Jednání bez výsledku 

Pojišťovny namítají, že platit škody nad limit pojištění by v samém základu popřelo princip pojišťovnictví a ani by jim to neumožnily globální zajišťovny, které pojišťují pojišťovny.

Ani po roce jednání, když už je léto za dveřmi, nejsou schopné se MMR a cestovky na jedné straně a pojišťovny na straně druhé dohodnout. Střet se ještě vyhrotil.

Generali ve čtvrtek oznámila, že bude kvůli tomu žalovat český stát o 18,5 miliónu korun. Opírá se o případ, kdy rakouský stát prohrál spor s občany, protože nezajistil jejich ochranu proti pádu CK. „Vstoupí-li v platnost nyní navržená novela zákona o cestovním ruchu, tak pojištění proti úpadku CK nebude. Trvá na tom, že odpovídáme za limity,“ dodal Tillinger.

Mohou se opakovat případy jako v roce 2012, že klienti o své peníze za dovolenou přijdou, pokud cestovní kancelář vyhlásí insolvenci, ale nebude dostatečně pojištěná.
Štefan Tillinger, pojišťovna Generali

Tvrdí, že pojišťovna si skutečný stav cestovky moc ohlídat nemůže, protože nedostává od CK aktuální čísla, takže také neví, zda ta či ona cestovka už nemá našlápnuto do krachu. Pojišťovna má teď bilance cestovek z hospodářského roku 2011. Realita ale už může být dávno jiná. „Tvrdíme, že za limit pojištění odpovídá ten, kdo ho navrhuje, tedy CK, a že ekonomiku cestovky by mělo hlídat MMR,“ dodal Tillinger.

MMR a ministerstvo průmyslu a obchodu, pod něhož spadají živnostenské úřady, ale také prohlašují, že nemají mnoho možností, jak včas zarazit krachující cestovku, aby už od lidí nic neinkasovala. Argumentují, že pravomoci úřadů jsou omezené, že bankrotáři se schovávají za nastrčené osoby, že si úřady nesmějí dělat seznamy chronických bankrotářů. Ti přitom za pády cestovek stojí ve 20−30 procentech případů.

Koncese dostávají i podnikatelé, kteří podniky vedou očividně od desíti k pěti, což je patrné i z veřejných zdrojů, jako je obchodní rejstřík.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám