"Chybí jim průkazy způsobilosti k zabezpečovacímu a elektrickému zařízení," uvedl Karkoš. Nejde přitom prý jen o formální nedostatek, protože dopravce nemá splněné zkoušky, které by otestovaly fungování zabezpečovacího zařízení ve vysokých rychlostech.

"Ty dopravce v dosavadním režimu nepotřeboval, ale pro jízdu při vyšší než stokilometrové rychlosti je tato zkouška nezbytná," dodal šéf technické sekce Drážního úřadu s tím, že při těchto rychlostech zařízení garantuje včasné zabrzdění vlaku v kritických situacích.

Plán na dřívější provoz stále platí

Podle mluvčího společnosti Leo Express Petra Kopáčka firma v úterý nepřevzala dvě vlakové soupravy od dodavatelské společnosti Stadler, protože ta nepředložila kompletní dokumentaci.

"Provoz s cestujícími zahájíme po předložení chybějící dokumentace. Nadále platí, že Leo Express vyjede v předstihu k původně plánovanému termínu 9. prosince 2012," nechal se slyšet šéf Leo Expresu Leoš Novotný.

Leo Express už prodává jízdenky

Leo Express chtěl původně 7. listopadu vypravit dva vlaky mezi Prahou, Ostravou a Bohumínem. Z Prahy měl vůbec první černý vlak s cestujícími vyjet v 13:02 a v opačném směru z Bohumína pět minut po páté hodině odpolední. O den později plánoval dopravce zahájit pravidelný provoz dvou párů vlaků v obou směrech. Ten měl trvat do zavedení nového železničního jízdního řádu, který začíná platit 9. prosince.

Leo Express na své spoje rovněž minulý týden začal prodávat jízdenky. Podle dřívějšího vyjádření provozního ředitele společnosti Jana Paroubka bude dopravce v případě, že zahájení provozu nestihne, připraven jízdní doklady cestujícím přerezervovat na jiný termín, nebo jim vrátí peníze.

Leo Express kromě provozu na trati mezi Prahou a Ostravou chystá vstup na další dálkové tratě v Česku, zejména z Prahy do Českých Budějovic a na trať mezi Prahou a Chebem. Do nákupu a vybavení vlaků chce v příštích pěti letech investovat 7,25 miliardy korun.