Hlavní obsah

Musíme být nejlepší, jinak to prostě nejde, říká majitel LEO Expressu

Novinky, Martin Pitro

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Sedmadvacetiletý Leoš Novotný, který šéfuje novému železničnímu dopravci LEO Express, je přesvědčen, že musí být nejlepší. A hodlá pro to udělat maximum. Jen tak totiž přiláká zástupy cestujících do svých zlatočerných vlaků, jak uvedl v rozhovoru pro Novinky. Od letošního prosince vtrhne na tuzemské železnice s pěti soupravami, které mají přinést dosud nepoznanou dimenzi cestování.

Foto: LEO Express

Šéf LEO Expressu Leoš Novotný

Článek

Kdy vás vlastně napadlo pustit se do podnikání právě v této oblasti dopravy?

Bylo to někdy na sklonku roku 2009. S investiční společností Aakon Capital, kterou jsem založil, jsme zvyklí sledovat nejrůznější investiční příležitosti. Z mnoha desítek projektů jich realizujeme pouze několik. Jsou to ty, které považujeme za zajímavé, což se nám právě v tomto případě jevilo. Věděli jsme, že zde už předtím byly projekty nedotované železniční dopravy – RT Express a HighJet. Oba se nakonec nerozběhly, přesto jsme si řekli, že prostor tu je a my to zkusíme. Zanedlouho už jsme zakoupili flotilu vlaků na první trasu.

V této souvislosti se nabízí otázka, co chcete nabídnout jiného a lepšího oproti konkurenci? Čím chcete prorazit?

Zaprvé je nutno připomenout, že čím větší konkurence, tím lépe pro zákazníka, v tomto případě cestujícího. Zlepšuje se totiž poměr ceny a nabízených služeb. Je dobře, že i v České republice se prostředí v této oblasti liberalizovalo. V liberalizaci železnice vidíme evropský kontext. Snažíme se jít obdobným směrem jako některé evropské projekty. Příkladem budiž vlaky Eurostar pod Lamanšským průlivem, konkrétně mezi Londýnem, Paříží a Bruselem, které přebraly spoustu cestujících jednotlivým aerolinkám.

Foto: LEO Express

Soupravy začnou jezdit od letošního prosince na trati Praha – Ostrava.

To jste trochu odbočil, vraťme se ke konkurenci tady u nás.  

Mohu vás ujistit, že budeme nabízet nejlepší úroveň služeb v nejrychlejších vlacích v Česku. Ať už půjde o pohodlí a atmosféru na palubě soupravy, používané materiály nebo informační a zábavní služby, musíme být nejlepší. Pokud bychom věděli, že to tak nebude, do tohoto projektu bychom nešli. Zákazníkovi chceme nabídnout něco, co tady ještě během jízdy na kolejích nezažil.

Jaké máte vztahy s konkurencí, vídáte se, hovoříte spolu?

Musím říct, že vztahy s konkurencí jsou profesionální a korektní. Respektujeme se a doufám, že tomu bude takto i nadále. Samozřejmě jsme v kontaktu a vídáme se, například při jednáních na ministerstvu dopravy. Možná vás to překvapí, ale já České dráhy i RegioJet pokládám spíše za partnery. Skutečnou konkurenci spatřuji v silniční či letecké dopravě.

Foto: LEO Express

Švýcarská souprava od firmy Stadler, kterých bude mít společnost pro začátek pět.

Prý hodláte v průběhu několika příštích let investovat na tuzemských železnicích několik miliard korun. To je poměrně značná suma. Prozradíte mi, kde na to vezmete?

Po studiu v zahraničí a působení v oblasti investičního bankovnictví jsem založil společnost Aakon Capital. Obklopil jsem se lidmi, které jsem znal a kteří mají precizní přehled, pokud jde o možnosti investování v regionu střední a východní Evropy. Třeba můj bývalý šéf působí ve Vídni. Přesvědčili jsme investory a banky, že projekt LEO Express je smysluplný, a od nich jsme si potom půjčili. Celkem za námi stojí šest finančních institucí.

Jak vlastně pohlížíte na tuzemskou železniční dopravu?

Rozhodně je značně podinvestovaná. Prostor vidíme zejména na komerčně zajímavých trasách mezi velkými městy. Na ně máme alokované prostředky od zdrojů, co nás financují. Mohou ovšem vzniknout i koncepty regionálnější, s nižším standardem, všechno je v současné době otevřené. Dodám, že v rámci České republiky máme investiční plán přibližně na pět až sedm let.

Z jakého důvodu jste sáhl po švýcarských soupravách?

Šel jsem na hranu, co bylo ještě finančně únosné a co na druhou stranu přispěje k vytvoření produktu, který nosím v hlavě. Ve finále jsme se rozhodovali mezi několika adepty, byly tam společnosti z Polska, Španělska, Chorvatska či Německa. Nakonec zvítězily švýcarské soupravy od firmy Stadler. Brali jsme v potaz kvalitu uživatelského prostředí a samozřejmě bezpečnost. Ta je pro nás naprosto zásadním kritériem a představuje velmi citlivý barometr, pokud jde ztrátu reputace. Na druhou stranu chceme jezdit nejrychleji, jak to jde, proto naše soupravy mohou dosáhnout rychlosti 190 kilometrů za hodinu. Takže budeme na naší první trati mezi Prahou a Ostravou stejně rychlí jako pendolina. Mám vizi konkrétních služeb na palubě, aby měl cestující z jízdy skutečný zážitek. I z toho důvodu jsme provedli značné interiérové změny. Přestože se to výrobci zpočátku příliš nezdálo, nakonec uznal, že jsme z jeho vlaku vytvořili vlak ještě lepší.

Foto: LEO Express

Vlaková souprava společnosti LEO Express

Na jaké další tratě hodláte vyrazit?

Značný potenciál v souvislosti s mobilitou spatřuji v trati z Prahy do Českých Budějovic. Byl bych skutečně rád a uděláme pro to maximum, aby cestující viděli jako první přepravní alternativu vlak, nikoli autobus nebo dokonce auto. Postupně se hodláme určitě zaměřit i na další trasy. Náš prvotní koncept nedotované železniční dopravy bude naplněn ve chvíli, když zjistíme, že nákup nového vozidla není možné financovat pouze z tržeb od cestujících a jsou nutné dotace. Pak začíná systém koncesí a dotovaných tras, který nás nicméně také zajímá a bedlivě sledujeme tendry, které ministerstvo dopravy vypisuje.

Na prvních 80 míst ve vaší společnosti se hlásilo přes 800 zájemců. Jaký vlastně musí být správný zaměstnanec podle vašeho gusta?

Ideální zaměstnanec je pro mě obecně člověk, kterého budou jeho protějšky, tedy partneři i zákazníci, mít rádi. Samozřejmě pak záleží do značné míry na tom, jakou pozici bude vykonávat. Například obchodní ředitel musí být kompetentní, loajální, pracovitý, empatický, u stevarda bych ocenil pochopení provozu spoje a znalost užívané technologie. Dále to musí být příjemný člověk, který s úsměvem na rtech dokáže profesionálně uspokojit zákazníkovi tužby a přání.

Společnost RegioJet provozuje už jednu trasu na Slovensku, uvažujete o něčem podobném?

Samozřejmě jsme připraveni porozhlížet se i mezinárodně. Rádi bychom navázali například spolupráci na rakouské straně, třeba proto, že jedna tamní společnost používá podobné vlaky jako my. Připomínám ale, že prioritní je pro nás Česká republika, tady musíme ukázat, že na to máme.

Jste nepochybně vytížený člověk, jak relaxujete?

Odreagovávám se při sportu. Můžu vám říct, že když nějakou dobu nesportuji, necítím se dobře. Určitě alespoň minimálně jednou týdně si udělám čas, a pokud to jen trochu jde, snažím se i víckrát.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám