Na dotaz, kdo místo průvodčích v těch 1500 vlakových spojích prodává jízdenky, mluvčí odpověděl: „Zpravidla je tím pověřen strojvedoucí, nebo jsme do vlaku umístili prodejní automaty, v nichž si lidé pořizují jízdenky.“

Hromadný návrat průvodčích nebude

Takový způsob odbavování je zaveden na regionálních tratích. „Převážně jde o málo vytížené spoje, v nichž by se průvodčí nevyplatili,“ ujistil Joklík.

Za nepřesné označují České dráhy informace médií, že teď se trend obrací, a průvodčí se do vlaků budou vracet.

„Na výslovné přání objednavatele, tedy kraje, jsme k tomu od 1. března přikročili pouze na nové trati ze Smržovky do Josefova Dolu,“ řekl Právu Joklík.

Pro trať Smržovka–Josefův Důl požadoval kraj nejprve bezobslužný systém, v němž má cestující povinnost pořídit si jízdenku v předprodeji, v automatu ve voze nebo u strojvedoucího. Pak se ovšem ukázalo, že klesají tržby. Podle Joklíka se na tom podepsala i nynější zimní sezóna, která není v této horské oblasti pro lyžování ideální.

Pokladen dál ubude

Změny v odbavení cestujících chystají České dráhy i na velkých nádražích. Na přelomu března a dubna vypíší výběrové řízení na dodavatele jízdenkových automatů, jimiž chtějí do roku 2015 postupně vybavit osmdesát největších železničních stanic. Jak přitom ČD ujišťují, většina nynějších pokladen zůstane na nádražích zachována.

Plnofunkčních jízdenkových automatů si ČD plánují pořídit až 340. Prvních 68 má být na vybraných nádražích v rámci pilotního projektu instalováno již v průběhu příštího roku.

Automaty budou schopny cestujícím poskytnout prakticky komplexní odbavení pro všechny vnitrostátní spoje. Umožní jim bez fronty u pokladny vyhledat si příslušný vlak a zakoupit ten nejvhodnější typ jízdenky. Prostřednictvím automatů si také půjde rezervovat jízdenky a pořizovat potřebné doklady pro integrované dopravní systémy.