„Jak vyplývá z naší celoroční kontrolní akce, využívají tito i další obchodníci k vlastnímu obohacení často klamavých obchodních praktik nebo porušují zákonné povinnosti jiným způsobem,“ uvedl ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek. Podle Štěpánka v loňském roce zkontrolovali inspektoři  ČOI v rámci 1021 kontrol přes tisíc internetových obchodů a bez ztráty kytičky prošla kontrolou pouze čtvrtina z nich.

Důvod tak značného počtu problematických internetových obchodů může spočívat podle ČOI ve zdánlivě anonymním prostředí internetových obchodníků, kteří se snaží těžit z malých zkušeností některých spotřebitelů s obchodováním touto cestou, z jejich nízkého právního vědomí a přílišné důvěřivosti.

Řada kontrol byla provedena po předchozí vyhledávací činnosti inspektorů a také na základě podání stížností nespokojených spotřebitelů, kterých se na ČOI obrátilo 2500. Kontroly potvrdily oprávněnost těchto podání v 18 procentech případů.

Pokuty přes dva milióny

Inspektoři po zjištěných nedostatcích udělili celkem 620 pokut v celkové výši 2 328 700 korun. Pokuty se pohybovaly od několika set korun do 30 000 korun. Jako nejčastější porušení ČOI zjistila nejrůznější klamavé obchodní praktiky, časté bylo rovněž nepřijetí nebo nevyřízení reklamace v dané lhůtě.

A co ČOI radí, aby se předešlo rozčarování z nákupu na internetu? Lidé by se měli především vyvarovat neuvážených nákupů v neověřených nebo anonymních e-shopech, které lákají na podezřelé nízké ceny. Dobré je i seznámit se se všemi obchodními podmínkami ještě před uzavřením smlouvy. Rovněž se doporučuje neplatit před dodáním zboží, ale buď na dobírku, nebo na odběrném místě. A samozřejmě si internetového obchodníka dostupným způsobem pořádně „proklepnout“.