„Tradičně nejpřesnější jsou regionální spoje – kategorie osobní a spěšný vlak –, ale také vlaky prestižní sítě SC Pendolino,“ informoval Šťáhlavský. Osobní a spěšné vlaky po celé České republice splnily jízdní řád na 93,12 procenta, což je o dvě procenta lepší než v roce 2010.

Pokud jde o Pendolina, ta loni jezdila s přesností 95,49 procenta, tedy o více než 3,5 procenta lépe než v roce 2010. „Pro výše uvedené výpočty přesnosti spojů se v Česku u regionálních i dálkových spojů počítá s tolerancí pět minut,“ připomněl Šťáhlavský.

Zdržení hlavně kvůli vyšší moci

Tradičně nejčastější příčinou zdržení vlaků jsou podle Šťáhlavského tzv. zásahy vyšší moci, kam spadají například nehody na železničních přejezdech, usmrcení osob v kolejišti nebo mimořádné povětrnostní vlivy, jako jsou povodně a větrné smrště. Ty způsobily zdržení vlaků z více než 35 procent.

„Mnohdy je zpoždění způsobeno také zajištěním návaznosti vlaků čekáním na přípoj, aby cestující nemuseli čekat příliš dlouho na další vlak," vysvětlil mluvčí s tím, že takové čekání se podílí na zdržení vlaků ve více než 17 procentech. Vlastní závady v podobě poruch lokomotiv a vozů měly loni na zdržení vlaků 4,5 procentní podíl.