„Letošní rok je pro výrobní společnosti v podstatě ziskový, přesto sektor čelí hned několika problémům. Tragické události v Japonsku a dluhová krize Evropy i USA zvýšily míru nejistoty na světových trzích,“ domnívá se Jan Linhart z KPMG Česká republika.

Téměř polovina respondentů uvedla, že se příští rok budou zabývat zejména tím, jak zajistit růst i přes značné výkyvy cen základních surovin a dalších vstupů. Malý příklad za všechny: jestliže ještě před pár lety znamenal pohyb ceny mědi o deset dolarů v jednom dni mimořádnou událost, v současné době není ničím výjimečným ani denní cenový výkyv ve výši 250 dolarů.

Prohloubení spolupráce s dodavateli

Podle průzkumu může být jedním ze způsobů, jak se s rizikem cenových výkyvů vyrovnat, prohloubení spolupráce s dodavateli. Ta podle Linharta spočívá v nárůstu počtu dlouhodobých smluv, a to za účelem alespoň částečné stabilizace cen.

Jednou z nejvýznamnějších změn oproti loňskému průzkumu je zvýšená míra pozornosti, kterou výrobci plánují věnovat vývoji nových produktů. Na prodej zcela nových produktů se chce v příštím období zaměřit 56 procent výrobců v porovnání s loňskými 37 procenty.