Zájem o práci v automobilce je veliký, závod má v databázi několik tisíc uchazečů. „Ne všichni, kteří se zaregistrují, jsou však zváni na pohovory. Zveme ty, o nichž si myslíme, že by mohli být vhodní,“ poznamenal mluvčí automobilky Petr Vaněk.

„Z těch, kteří byli na pohovoru, jsme udělali pracovní nabídku tak třetině až polovině,“ odhadl manažer oddělení lidských zdrojů Jiří Havlín.

Pro třetí směnu automobilka nabrala na 800 lidí. Nové pracovníky si zaškoluje. První dva dny je vstupní školení k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, požární ochraně, noví pracovníci se seznamují s pracovním řádem, organizační strukturou, benefity či produkty společnosti. Následně absolvují týdenní teoretickou přípravu pro práci, a dva týdny pak v provoze tzv. stínování - napřed pozorují při práci už zkušeného zaměstnance a pak si to zkouší pod jeho dohledem.

"Slušné peníze i výhody"

„Je to nová, perspektivní firma. Zaujaly mě podmínky, které nabízí. Je i nejblíže k mému bydlišti, takže neztratím moc času cestováním,“ shrnula důvody, proč se ucházela o práci v Hyundai, Eva Blahutová (34) z nedalekého Pražma. Po sedmi letech mateřské dovolené a půl roce zaměstnání u jiné firmy nastoupila v pondělí v Hyundai na pozici operátorky ve finální montáži, v oddělení kontroly kvality.

„Myslím, že to zvládnu, nemám z toho strach,“ doplnila. V automobilce pracuje také její manžel.

Pro vyučeného obráběče kovů Martina Křístka (19) z Havířova je zaměstnání v automobilce vůbec prvním pracovním uplatněním, nepočítaje praxi během studia. V nošovickém závodě, jak řekl, pracuje několik jeho kamarádů, takže má reference.

„Hovoří o tom různě, obrázek si ale dělá každý sám. Je to nová firma, nabízí dost slušné peníze a výhody,“ řekl Křístek, který bude pracovat jako operátor v převodovkárně.

Nabírali i subdodavatelé

Aktuálně Hyundai v Nošovicích dává práci 2500 kmenovým zaměstnancům a 800 agenturním. Podle Vaňka už má automobilka dostatek lidí na spuštění třetí směny. „Ve třísměnném režimu by výroba měla jet od počátku října. Samozřejmě na třetí směně to nebude hned plným tempem 66 aut za hodinu, kterým jedou dvě současné směny. Lidé si napřed tu práci musí osvojit, takže třetí směna začne někde na 40 autech za hodinu a postupně se to bude zvyšovat,“ řekl.

„Současně s námi na třetí směnu přechází i naši subdodavatelé v Nošovicích a okolí, kteří nabrali odhadem minimálně dva tisíce lidí,“ doplnil Vaněk.

Příští rok další dvě stovky

Ředitelka krajské pobočky Úřadu práce v Ostravě Yvona Jungová připomněla, že Moravskoslezský kraj má dlouhodobě vysokou nezaměstnanost, takže každé nové pracovní místo je vítané. „Navýšení pracovních míst v automobilce a u jejich subdodavatelů se projeví nejen v okrese Frýdek-Místek, ale i v okresech sousedních. Otevření třetí směny můžeme jen přivítat,“ řekla Právu.

Přibližně dvě stovky lidí automobilka přibere ještě příští rok. „Cílový stav, na který bychom se měli dostat v roce 2012, je přibližně 3500 míst, u našich subdodavatelů kolem 7 tisíc,“ doplnil Vaněk.

Cílová výrobní kapacita nošovické automobilky Hyundai je 300 tisíc vozů ročně. Letos by firma chtěla vyrobit 240 tisíc aut. V prvním pololetí z výrobní linky sjelo bezmála 120 tisíc vozidel.