Hlavní obsah

Nový český letoun z Kunovic poprvé vzlétl

Právo, Aleš Fuksa

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kunovice

První let má za sebou prototyp nového českého letounu EV-55M. Na nebe vystoupal v blízkosti své mateřské konstrukční firmy Evektor na letišti v Kunovicích. Právo o tom v pondělí informoval manažer letecké továrny Evektor Petr Grebeníček.

Článek

Posádku letounu tvořili zkušební pilot Josef Charvát a vojenský pilot Jiří Hána. Vzlet se uskutečnil koncem minulého týdne a trval 30 minut.

„Během letu letoun EV-55M dosáhl rychlosti 125 kts a výšky 3500 ft. Letoun se choval přesně tak, jak jsme předpokládali - byl velmi dobře ovladatelný a ochotně reagoval na zásahy do řízení,“ uvedl Charvát.

EV-55M je vojenská varianta víceúčelového hornokřídlého letounu EV-55 Outback. Má dva motory a je určen pro přepravu 9 - 14 cestujících nebo 1824 kilogramů nákladu. Letoun podle konstruktérů disponuje ve své třídě nejprostornější kabinou pro cestující a náklad o celkovém objemu dvanáct a půl metru krychlového.

„Technické parametry jej předurčují k provozování z krátkých, neupravených vzletových a přistávacích ploch, případně z letišť s vysokou nadmořskou výškou,“ přiblížil Grebeníček.

Je určen především pro operátory ze zemí Jižní Ameriky, Afriky a Asie s málo rozvinutou dopravní infrastrukturou. „Mezi další velmi perspektivní odběratele patří společnosti ze Spojených států, Brazílie, Ruska, Indie, Číny nebo Austrálie,“ doplnil manažer.

Konstruktéři Evektoru se snažili vytvořit stroj, který má nahradit již zastaralé dvoumotorové pístové letouny s kapacitou pro šest až devět cestujících a úspěšně konkurovat jednomotorovým turbovrtulovým letounům.

„Letoun EV-55 bude nabízen ve třech variantách uspořádání interiéru kabiny: verze pro přepravu cestujících, verze pro přepravu nákladu a kombinovaná verze (kombi verze) s prostorem pro náklad v přední části kabiny a sedadly pro cestující umístěnými v zadní části. Doba nutná pro přeměnu interiéru kabiny mezi jednotlivými verzemi by neměla přesáhnout dvacet minut,“ konstatoval Grebeníček.

Projekt letounu byl iniciován společností Evektor a Asociací leteckých výrobců ČR v roce 2004. Následovalo vytvoření konsorcia podniků českého leteckého průmyslu pod vedením společnosti Evektor. Zpočátku projekt finančně podporovalo ministerstvo průmyslu a obchodu formou grantu.

„Na tomto úspěchu se podílely stovky pracovníků společnosti Evektor a jejích partnerských organizací, kteří pracovali na tom, aby se projekt letounu EV-55M stal skutečností,“ dodal manažer letecké továrny.

Společnost Evektor byla založena v roce 1991 a patří mezi přední konstrukční a vývojové kanceláře v České republice. Zabývá se vývojem a konstrukcí především v oblasti automobilového a leteckého průmyslu. Mezi letouny vyvinuté společností Evektor patří malé sportovní letouny EuroStar a SportStar, čtyřmístný letoun VUT100 Cobra a víceúčelový letoun EV-55 Outback.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám