"Výsledky roku 2010 poznamenalo ukončení vládní podpory programu obnovy vozového parku v mnoha zemích EU," píše se ve zprávě. Evropské automobilky se přitom stále více snaží pronikat na rychle rostoucí trhy, jakými jsou například Čína nebo Brazílie.

V Německu, které má největší automobilový trh v Evropě a kde má sídlo i největší evropská automobilka Volkswagen, loni prodej aut klesl o 23,4 % na 2,92 miliónu vozů. Šrotovné v Německu skončilo už v roce 2009. Citelné propady postihly v rámci EU i Maďarsko a Řecko.

Naopak ve Francii, kde šrotovné trvalo až do konce roku 2010, došlo k poklesu jen o 0,7 procenta. Francouzské automobilky jako PSA Peugeot Citroën a Renault tak zaznamenaly rekordní roční tržby.

V Číně rekordní prodeje

V Číně, zemi s největším automobilovým trhem, se loni prodalo rekordních 13,8 miliónu vozů, což byl proti předchozímu roku nárůst o 33,2 %.

„Celoroční výsledky rozhodně nejsou špatné. Pokud odhlédneme od německého trhu, který právě díky šrotovnému nejvíce zkresluje statistiky, drží si evropský trh svou loňskou pozici, a lze tedy rovněž předpokládat obnovení růstu,“ uvedl Jan Linhart ze společnosti KPMG Česká republika.

Mimořádně úspěšný rok zažila loni Škoda Auto, když prodala rekordních 762 600 aut, což je meziroční nárůst o 11,5 procenta. Největší úspěchy slavila s modelem Octavia, kterého prodala 318 900 kusů. Následovaly modely Fabia (229 000) a Superb (98 900).