Jedno z nich využilo Prahu k dotankování 31. prosince, přílet dalšího stroje se čeká v pondělí.

Mluvčí pražského ruzyňského letiště Michaela Lagronová sdělila, že v poslední den loňského roku cestující z letadla nevystoupili, letoun pouze dobral palivo. Šlo o let mezi Frankfurtem nad Mohanem a Teheránem. Letoun požádal o mezipřistání ve chvíli, kdy už byl ve vzduchu. "Když nás nějaké letadlo požádá o mezipřistání, tak mu to umožníme, řekla Novinkám Lagronová.

Stroj, který měl přistát v Praze v pondělí, oznámil přílet ve tři hodiny odpoledne. Dosud ale nedorazil.

Letadla íránské společnosti mají v Evropě problémy dotankovat, protože mnoho společností, které dodávají palivo, vyhovělo žádosti USA a uplatňují vůči dopravci palivové sankce. Jsou mezi nimi například Royal Dutch Shell, BP a Q8.

Kromě Prahy mají letadla možnost dotankovat například ve Vídni nebo Kolíně nad Rýnem. Létají přitom do asi deseti evropských států.

Letecké palivo na pražském ruzyňském letišti dodává několik firem, je mezi nimi například i Shell.

Doplnění paliva si domlouvá dopravce

Podle mluvčí ČSA Hany Hejskové obvykle zprostředkovává při technickém mezipřistání handlingová společnost, v tomto případě Czech Airlines Handling, především organizační zajištění. Doplnění paliva si domlouvá dopravce sám s některou z plnicích společností.

Dceřiná společnost ČSA tak pro Iran Air zajišťovala například povinné přistavení schůdků k letadlu. To je povinné podle pravidel EU, i když žádný člověk nevystupuje. Firma zajistila i pozemní zdroj elektřiny.