Podle Smoly je důkazem opětovného postupného růstu zájmu více než 25% meziroční nárůst poskytnutých hypoték v měsíci září.

Během zimního období se sice obecně snižuje poptávka po stavebních pracích a nákupy nových nemovitostí se až na výjimky nerealizují, ale zlepšující se atmosféra může přispět k obnovení důvěry. „Mnozí z potenciálních kupců poznali, že si svá místa udrží i v době krize nebo si během krátkého času naleznou nová. Je to tím, že se zájemci o bydlení v nových projektech zpravidla rekrutují z řad vzdělaných třicátníků, kteří se řadí mezi střední management nebo specialisty,“ vysvětluje Smola.

Efekt sněhové koule

Samotný vývoj cen nového bydlení bude ještě podle Smoly zajímavý. „Lze očekávat, že subjekty, které nedávno své projekty dokončily nebo je právě dokončují, budou chtít využít všechny způsoby, jak byty zatraktivnit a prodat je,“ připomíná Smola. Nicméně projekt, který zeje prázdnotou, podle něj sám ztrácí na hodnotě.

Potenciální klienty již odradí právě to, že o projekt není zájem, a projeví se efekt sněhové koule, kdy i oni přestanou mít zájem, přestože to může být kvalitní bydlení. Podle Smoly se zájemci déle rozhodují, chtějí vidět, jak stavba roste, bedlivě sledují stav rezervací nebo prodejů. „Jednat začínají a skutečné rozhodování nastává až ve fázi, kdy cítí, že by jim jejich preferované objekty mohl koupit někdo jiný,“ dodává Smola.