Hlavní obsah

Supermarkety slaví osmdesáté narozeniny

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pro většinu zákazníků jsou supermarkety vítanou možností, jak na jednom místě a v relativním pohodlí nakoupit vše potřebné. Pro vyznavače malých obchůdků naopak představují odosobněné "katedrály konzumu", hodné opovržení. Tak či onak mají supermarkety za sebou poměrně dlouhou historii. Zřejmě první obchod tohoto druhu byl otevřen už před 80 lety, 4. srpna 1930. Není velkým překvapením, že se tak stalo v zemi nakupování zaslíbené, ve Spojených státech.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

U zrodu revolučního obchodu na newyorském Long Islandu stál potomek irských přistěhovalců Michael J. Cullen. Původním povoláním úředník pracoval jako manažer v maloobchodní firmě, když se v jeho hlavě zrodila myšlenka prodávat zboží s nižší marží než klasické obchody, ale zato ve skutečně masovém měřítku. Svůj nápad sepsal a předložil vedení společnosti, kterému však nestál ani za odpověď.

Cullen byl o správnosti své myšlenky přesvědčen natolik, že opustil jistotu dosavadního zaměstnání a založil si vlastní firmu. Počátkem srpna 1930 pak otevřel brány svého obchodu nazvaného King Kullen, který respektovaný muzejní a vědecký Smithsonův institut z Washingtonu považuje za nejstarší americký supermarket.

Z garáže první supermarket

Úspěch Cullenova podniku, jenž vznikl přestavbou automobilových garáží v newyorské čtvrti Queens, na sebe nenechal dlouho čekat. Zákazníky ze širokého okolí lákal nízkými cenami i širokým sortimentem zboží. O tom, že si veřejnost novinku oblíbila, svědčí skutečnost, že v roce 1936 byla otevřena v pořadí 17. prodejna s logem King Kullen a ročně celou sítí proteklo na šest miliónů dolarů. V témže roce však Cullen nečekaně zemřel a vedení podniku se ujala jeho manželka. I díky ní lze na supermarkety King Kullen v New Yorku narazit dodnes, osmdesát let po jejich vzniku.

Cullenův koncept supermarketů, tedy velkoplošných prodejen, nabízejících vedle převažujícího jídla a nápojů i nepotravinářské zboží, se rychle rozšířil. Úspěchu nepochybně napomohla skutečnost, že Američané již byli zvyklí nakupovat zboží v samoobslužných prodejnách.

První "sámošku," nazvanou Piggly Wiggly, otevřel v Memphisu v září 1916 podnikatel Clarence Saunders. Navzdory skeptikům se nakupování s košíkem v ruce ujalo a v roce 1917 si Saunders nechal ideu samoobslužného obchodu patentovat. Fenomén Piggly Wiggly se rychle šířil a do konce 30. let bylo po celé Severní Americe 2600 obchodů.

V Česku masové nakupování až po revoluci

Z Ameriky se supermarkety rozšířily i na starý kontinent a po roce 1989 dorazily i do zemí někdejšího východního bloku. První takový obchod v Česku otevřel nizozemský maloobchodní řetězec Ahold v červnu 1991 v Jihlavě. V témže roce přivítaly zákazníky také moderní prodejny řetězců Delvita a Billa.

Stejně jako kdysi Američané, i Češi rychle propadli kouzlu nákupu v supermarketech, takže expanze obchodních řetězců nabrala v 90. letech svižné tempo. Z tržního podílu supermarketů však začaly postupně ukusovat hypermarkety, nabízející širší sortiment, a také diskontní prodejny, které o zákazníky bojují hlavně nízkou cenou prodávaného zboží.

Na konci roku 2009 fungovalo v Česku podle společnosti Incoma GfK na 476 supermarketů, 612 diskontních prodejen a 258 hypermarketů. Podle průzkumů téže agentury dávalo v loňském roce přednost nákupu potravin v supermarketech 17 procent věrných zákazníků, zatímco do diskontních prodejen jich mířilo 24 procent a hypermarkety si připsaly dokonce 40 procent loajálních spotřebitelů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám