Nyní mají ČSA 35 letadel, o deset více než v roce 1999. Podle informací Práva by se flotila mohla do deseti let rozšířit až na padesát letadel. ČSA si ale chtějí nejprve ověřit, nakolik jsou jejich plány na modernizaci a rozšíření leteckého parku reálné, a kdy jsou výrobci schopni požadované letouny dodat. Padesát odborníků ČSA se proto ve čtvrtek sešlo s představiteli Boeingu a Airbusu, aby s nimi záměry v nákupu nových letadel probralo.

Ještě v listopadu by tyto záměry, které jsou součástí strategické vize ČSA, měl Tvrdík předložit ke schválení dozorčí radě. Pak bude vyhlášeno výběrové řízení, v němž se trozhodne, zda dodavatelem bude americký Boeing nebo evropské konsorcium Airbus. "Výběrová řízení bude vícekolové. Nejprve porovnáme kvalitu nabízených letadel. V posledním kole pak rozhodne cenová výhodnost nabídky, kterou musí oba uchazeči předložit ve stejném okamžiku," sdělil viceprezident letového úseku ČSA Peter Jusko.

Posílit roli v alianci

Podle mluvčí ČSA Marcely Pickové bude způsob financování nových letadel zohledňovat finanční možnosti ČSA. Většinou půjde o kombinaci finančního leasingu a operativního pronájmu.

Dozorčí rada ČSA již rozhodla o obměně letadel pro krátké tratě. Do května 2004 dostanou aerolinky tři nové stroje ATR 42-500 s větším počtem sedaček a prostorem pro cestující, než je v těch nynějších. V roce 2005 má skončit obnova tří Airbusů 310 pro transatlantické tratě. V témže roce začnou ČSA s obměnou letadel pro střední tratě, tedy boeingů B-737.

Modernizace posílí roli Českých aerolinií v alianci SkyTeam. Umožní rozšířit síť linek do západní Evropy a expandovat na Východ. ČSA také plánují co nejrychleji ukončit propojení na mateřská letiště svých partnerů ve SkyTeamu. Například do Atlanty kde je základna Delty Air Lines.

Do čtyřiceti tří zemí

České aerolinie létají do 69 destinací ve 43 zemích. Do některých z nich rozšířily se zimním letovým řádem počet spojení. Více letů je například do Paříže, Milána, Sofie, Atén, Bukurešti, Kodaně i Kyjeva. A vůbec poprvé nebudou přes zimu přerušeny lety do Splitu, které dosud byly provozovány jen v letních měsících.

"Nedůležitější změnou ve zbrusu novém letovém řádu je rozšíření letů na londýnské letiště Heathrow ze dvou na tři denně. Tuto novou večerní linku považujeme za ideální pro business cestující. Rozšířením letů z Prahy do srílandského Kolomba na tři týdně zase reagujeme na silnou poptávku turistů," sdělila Právu Picková.