Tento důvod přitom uvádějí lidé stále častěji, zatímco při prvním podobném výzkumu v roce 2005 bylo o pravdivosti údajů přesvědčeno 77 procent lidí, nyní je to pouze 56 procent.

Podle mluvčí inspekce Martiny Šmídtové čtou lidé nejčastěji údaje o zemi původu a samozřejmě také informace o době použitelnost potraviny. Výrobci přitom na obalu často spotřebitele matou velkými nápisy o prospěšnosti potraviny.

"Výrobci vymýšlejí stále nové způsoby, jak upoutat pozornost zákazníka, proto se i na obalech potravin objevují mnohá nová tvrzení přisuzující potravinám zvláštní vlastnosti. Příkladem může být častější označování nutričních hodnot, výživových či zdravotních tvrzení. Základním vodítkem pro určování kvality potraviny však stále zůstává její složení, proto je nezbytné, aby se jej spotřebitelé naučili číst," uvedla Šmídtová.

Podle ředitele SZPI Martina Klanici je výjimečné, že by potraviny byly nebezpečné, často ale výrobce spotřebitele klame nebo uvádějí zavádějící informace.

Nejčastější matení spotřebitele je u džemů, které nemají potřebnou ovocnou složku, nebo u čokolád, které vůbec neobsahují kakao.

Příklad názvu výrobku a rozporech ve složení u pravé čokolády (vlevo)a pochoutky bez potřebného obsahu kakaa.

Příklad názvu výrobku a rozporech ve složení u pravé čokolády (vlevo)a pochoutky bez potřebného obsahu kakaa.

FOTO: SZPI

Ohledně skladování potravin mají lidé většinou dobré informace, vědí, že nahnilé ovoce by neměli okrajovat ale vyhazovat, jednou rozmrazené potraviny by už znova zmrazovat neměli - přesto přiznávají, že to občas dělají.

Chování spotřebitelů (kladné odpovědi v %)
 20052009
Nahnilé či plesnivé části ovoce odkrajuji a zbytek sním4329
Občas čerstvou zeleninu před konzumací neumyji1823
Občas nechávám nakoupené potraviny delší dobu v autě či kanceláři918
Znova zmrazuji již jednou rozmražené výrobky811

Nakupuje se ve velkém

Výzkum se také ptal spotřebitelů na nákupní návyky. Většina lidí dělá velké nákupy v hypermarketech či supermarketech, výrazně ale narostl počet těch, kteří navštěvují diskonty, za čtyři roky o deset procentních bodů

Kde lidé nakupují potraviny (v%)
typ20052009
diskont21
31
hypermarket2728
supermarket2221
menší prodejny1915

"Cena stále hraje při nákupu velkou roli. Lidé sice deklarují, že preferují čerstvé potraviny, ale zároveň rádi nakupují ve velkém do zásoby, je-li to za výhodnou cenu," uvádí ve výsledcích průzkumu inspekce.