"Máme vyvinuté řešení, které je unikátní a které chceme nabízet naším partnerům v rámci Severoatlantické aliance a Evropské unie," řekl Fulík. České podniky a armáda by podle něj mohly spolupracovat na modernizaci vrtulníků Mi z dalších zemí. Firma Letecké opravny Malešice je například jediná ze států NATO vlastníkem licence na provádění generálních oprav ruských strojů.

Podle Fulíka však vyjednávání s Maďarskem a Bulharskem zabere ještě mnoho času. "Modernizační projekt jsme s našimi partnery a dodavateli vyvíjeli dlouhá léta. Nyní bude ještě několik let trvat, než se podaří pro českou cestu získat další země," dodal náměstek ministra obrany.

Češi modernizovali pětici vrtulníků Mi-171Š. Tři stroje nyní létají ve spojenecké misi v Afghánistánu. Vrtulníky mají pro nasazení v bojových operacích nový ochranný systém. Tvoří ho čidla, která dokážou detekovat odpálení rakety ze země a automaticky vypustit klamný cíl. Helikoptéry jsou také poprvé v historii české armády vybaveny kulomety.

Cílem konference, která začala v Praze, je podle Fulíka ukázat, že ČR je schopna nejen modernizovat zastaralé ruské stroje, ale také vést celou vrtulníkovou iniciativu NATO.

Cílem zmíněné iniciativy je využití ruských vrtulníků Mi pro potřeby NATO. Aliance má dlouhodobě nedostatek helikoptér vhodných do těžkých terénů. Mnohé nové členské země z bývalého východního bloku však takovými stroji disponují.