Počet vietnamských večerek se tak přiblížil počtu tradičních družstevních prodejen, kterých je na tuzemském trhu zhruba 3000.

"Odhadujeme, že nyní vietnamská komunita provozuje řádově dva až tři tisíce malých obchodů s potravinami, ovocem a zeleninou," uvedl Nam, podle kterého nelze tržby večerek odhadnout. "Nikdo bohužel nechce říct, jaké má tržby," podotkl.

Vietnamské večerky sídlí v kamenných obchodech, obchodníci se do nich postupně přesunuli ze stánků. V některých místech dokonce převzali provoz po českých obchodnících, kteří zkrachovali.

V obchodech nabízejí nejběžnější potraviny a spotřební zboží. Výhodou je právě to, že mají otevřeno i v době, kdy ostatní obchody zavírají. Lidé v nich spíše nakupují jednotlivosti, velké nákupy v těchto obchodech nedělají. Nutné je dodat, že tomu odpovídá i cena, která je v průměru vyšší než v obchodních řetězcích.

Vietnamci nejčastěji živnost provozují sami, zaměstnance nemívají, proto je běžné, že ve večerkách tráví veškerý svůj čas.

Obchodním centrům tržby klesly

Na konferenci o maloobchodu také zaznělo, že nákupním centrům loni klesly tržby (o deset až 30 procent) i počet nakupujících (o pět až deset procent). Číslo však není překvapující. V průběhu celého loňského roku Český statistický úřad upozorňoval, že tržby maloobchodníkům klesají. Lidé proti předešlým letům výrazně šetří a také odkládají nákup luxusnějšího zboží na později. Důvodem je zejména rostoucí nezaměstnanost.