Hlavní obsah

Ve Škodě Auto začíná boj o mzdy a místa

Právo, Radek Plavecký

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tuhou bitvu o udržení zaměstnanosti, růst mezd a další privilegia zahájí v úterý 2. února odbory s vedením firmy Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Za měsíc totiž vyprší platnost současné kolektivní smlouvy a musí se uzavřít nová.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Článek

To vše se letos odehraje v dosti nestandardních podmínkách – s očekávanou krizí odbytu a s hrozbou propouštění, ale také s rekordními loňskými prodeji v zádech.

Průměr tarifních mezd přesáhl 30 tisíc korun

Vyjednávání mezi oběma stranami vždy bývá velmi složité, plné taktizování, ale i výhrůžek stávkami. Vloni si vymohli zaměstnanci i přes krizi a omezování výroby růst mezd o necelých pět procent. „Průměrná tarifní mzda za rok 2009 byla 30 088 korun,“ řekl Právu mluvčí automobilky Jaroslav Černý. Tarifní mzdu má drtivá většina zaměstnanců vyjma vedoucích pracovníků a managementu společnosti.

Automobilka se ovšem potýká s krizí, což ovlivňuje hlavně zaměstnávání cizinců najímaných přes pracovní agentury. Tito dělníci jsou flexibilní pracovní silou, s níž může vedení firmy hýbat podle aktuální potřeby. Během uplynulého roku se počet těchto dělníků pohyboval mezi 300 až 3000 a zdá se, že stejné výkyvy budou platné i pro letošek.

„Jak to tak vypadá, prakticky nebudeme moci mít skoro žádný agenturní personál,“ napsal v týdeníku Odborář člen představenstva Škody Auto Klaus Dierkes, který je ve firmě zodpovědný za personalistiku. Automobilka nyní zaměstnává téměř 25 tisíc lidí a podle Dierkese by jich na konci tohoto roku mohlo být necelých 23 tisíc.

„Kmenových zaměstnanců se propouštění netýká. Lidé odcházejí do důchodů nebo jinam, za některé bereme nové lidi, za jiné ne, záleží na pozici,“ dodal Černý s tím, že vše bude záležet na vývoji trhu.

Rekordní prodeje

I přes krizi dosáhla automobilka loni rekordní prodej. K němu velmi přispělo vyplácení šrotovacích prémií v západní Evropě, kam putovala velká část zdejší výroby. Významně také rostl prodej v Číně. Za celý loňský rok firma prodala celkem přes 684 tisíc vozů, což bylo o 1,4 % více než předloni.

Tento výsledek je vůbec nejvyšší v historii automobilky. V Číně v roce 2009 Škoda Auto překročila magickou hranici 100 tisíc, když na tamním trhu prodala skoro 123 tisíc aut. Nejsilnějším trhem západní Evropy bylo opět Německo, kde si škodovku koupilo téměř 191 tisíc zákazníků. Na českém trhu se prodalo 56 500 vozů s okřídleným šípem ve znaku.

Reklama

Výběr článků

Načítám