„Letiště totiž vybudujeme tak, aby plně vyhovovalo požadavkům nízkonákladových leteckých společností, jimž nabídneme lacinější služby a výhodnější odletové i příletové časy než Ruzyně,“ řekl na středeční tiskové konferenci Martin Kačur, generální ředitel společnosti Letiště Vodochody, kterou stejně jako Aero vlastní finanční skupina Penta.

Na otázku Práva, kolik si vybudování mezinárodního aeroportu vyžádá peněz, Kačur odpověděl: „Zhruba tři miliardy korun. Postavit musíme terminál pro nízkonákladové dopravce, menší terminál pro privátní lety, řídící věž, příletovou a odletovou dráhu, i komunikaci, jíž se letiště napojí na dálniční síť.“

Všechny okolní obce jsou proti

Tendr na dodavatele bude vyhlášen v průběhu příštího roku. Ovšem jenom v případě, že ministerstvo životního prostředí (MŽP) schválí novou žádost Letiště Vodochody o posouzení vlivu projektu na životní prostředí (EIA), a včas proběhne i územní a stavební řízení. Nebude to jednoduché, protože proti stavbě mezinárodního letiště jsou všechny okolní obce, které se obávají velkého hluku.

„Do nové studie EIA teď zapracováváme všechny připomínky z předchozího řízení. MŽP ji ke schválení předložíme ve druhém čtvrtletí,“ sdělil Kačur.

Podle projektu bude ve Vodochodech denně odlétat či přistávat 48 letadel, a v letní prázdninové sezóně, kdy přibudou charterové lety, dokonce až 75 letadel.

„Hluková zátěž přesto nebude větší, než když dříve z továrního letiště startovaly vojenské stíhačky, vyráběné v Aeru. Provoz našeho aeroportu bude totiž omezen na letouny o hmotnosti do 100 tun, tedy boeingy B737 a airbusy A320. V noční době od 22 do 6 hodin bude navíc platit úplný zákaz létání,“ ujišťuje Kačur.

Konkurence s Ruzyní prý zlevní letenky

Autobusem se půjde z Vodochod do pražského centra dostat za půl hodiny. Na dotaz, jestli má celý projekt vůbec smysl, když ruzyňské letiště loni přes ekonomickou krizi odbavilo 12 miliónů lidí a po výstavbě paralelní ranveje se jeho roční kapacita zvedne až na 20 miliónů pasažérů, Kačur odpověděl: „V Evropě je obvyklé, že metropole mají nejméně dvě velká letiště.“

Generální ředitel tvrdí, že na konkurenci Ruzyně a Vodochod vydělají nízkonákladoví dopravci levnějšími službami a cestující lacinějšími letenkami, i novými destinacemi. Navíc v regionu přibude až 3000 pracovních míst.