„Tržby tak završily rok nepřetržitého poklesu, v letošním roce se jedná o druhý nejhlubší propad. To nasvědčuje tomu, že spotřebitelé jsou díky ekonomické recesi ve svých výdajích mnohem opatrnější a spíše spoří, aby si vytvořili určitou finanční rezervu,“ komentoval čerstvá data analytik Komerční banky Miroslav Frayer.

Podle statistiků Češi v září výrazně méně kupovali nové oděvy a obuv (o 9,7 procenta). Dokonce si pohoršil i v posledních letech rozvíjející se prodej po internetu. Ten na začátku podzimu poklesl o 6,4 procenta.

Dařilo se pouze obchodníkům s počítači a komunikačními zařízeními stejně jako velkým obchodním řetězcům. Češi již dlouhodobě utrácejí nejvíce za potraviny.

Analytici upozorňují, že maloobchod čekají krušné časy i příští rok. „Příliš pozitivní vývoj nemůžeme očekávat ani v příštím roce. Další růst míry nezaměstnanosti zejména v prvním čtvrtletí, minimální růst mezd a nižší ochota bank k poskytování úvěrů bude spotřebitele omezovat v nákupech,“ dodal Frayer s tím, že lidé nebudou příliš nakupovat zboží dlouhodobější spotřeby a také zejména luxusní zboží.