Hlavní obsah

Češi stále příliš neutrácí, maloobchod pokulhává

Novinky, Tomáš Holý

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Maloobchodníci v Česku si letos stále ještě nepřišli na své. Jejich tržby totiž proti loňsku stále klesají. Podle pátečních údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) činil meziroční pokles maloobchodu v září 7,6 procenta.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Článek

„Tržby tak završily rok nepřetržitého poklesu, v letošním roce se jedná o druhý nejhlubší propad. To nasvědčuje tomu, že spotřebitelé jsou díky ekonomické recesi ve svých výdajích mnohem opatrnější a spíše spoří, aby si vytvořili určitou finanční rezervu,“ komentoval čerstvá data analytik Komerční banky Miroslav Frayer.

Podle statistiků Češi v září výrazně méně kupovali nové oděvy a obuv (o 9,7 procenta). Dokonce si pohoršil i v posledních letech rozvíjející se prodej po internetu. Ten na začátku podzimu poklesl o 6,4 procenta.

Dařilo se pouze obchodníkům s počítači a komunikačními zařízeními stejně jako velkým obchodním řetězcům. Češi již dlouhodobě utrácejí nejvíce za potraviny.

Analytici upozorňují, že maloobchod čekají krušné časy i příští rok. „Příliš pozitivní vývoj nemůžeme očekávat ani v příštím roce. Další růst míry nezaměstnanosti zejména v prvním čtvrtletí, minimální růst mezd a nižší ochota bank k poskytování úvěrů bude spotřebitele omezovat v nákupech,“ dodal Frayer s tím, že lidé nebudou příliš nakupovat zboží dlouhodobější spotřeby a také zejména luxusní zboží.

Reklama

Výběr článků

Načítám