Hlavní obsah

Pražský DP nemá peníze na provoz, přesto chce kupovat turnikety za 3,5 miliardy

Právo, Jana Šprunková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Pražský dopravní podnik (DP) dosud neví, za co bude do konce roku jezdit MHD, protože se mu nedostávají zhruba dvě miliardy korun na provoz. Přesto vypsal výběrové řízení na zavedení turniketů do metra. Tento špás, kterého se cestující zbavili před čtvrt stoletím, má stát minimálně 3,5 miliardy korun.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Článek

DP argumentuje tím, že zavedením turniketů výrazně ubude černých pasažérů, protože do podzemní dráhy se nedostanou. Přesunou se tedy do tramvají a autobusů, kterých ale nejspíš bude jezdit méně, protože DP, aby ušetřil, uvažuje o omezení nadzemních spojů kopírujících metro.

Někteří členové zastupitelstva nejsou vypsanou soutěží příliš nadšeni a podivují se nad tím, že když minulý týden o situaci DP jednal finanční výbor zastupitelstva, o turniketech, natož pak o vypsání tendru, nepadlo ani slovo.

Turnikety nejsou jen věcí dopravního podniku, tvrdí zastupitel

Podle zastupitele a člena dozorčí rady DP Karla Březiny (ČSSD) měla o soutěži rozhodnout rada. "Zavedení turniketů představuje velmi významný zásah do městské dopravy a jako takový nemůže být jen věcí dopravního podniku,“ soudí Březina.

Osobně je "mírně pro" návrat turniketů. Pokud by se investice vrátila do šesti let, tak by prý měla opodstatnění. Financování projektu zatím ale není vyjasněné. Březina si myslí, že by si mohl DP vzít úvěr třeba i od města.

Radního pro dopravu a předsedu představenstva DP Radovana Šteinera (ODS) otázka financování nikterak neděsí. "Projekt je samofinancovatelný, protože generuje výnosy," sdělil Právu radní. Nemyslí si, že by o výběrovém řízení musela rozhodovat rada. "Vypsání soutěže je v kompetenci DP," tvrdí Šteiner.

Mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený o tom, kdo turnikety zaplatí, nemá jasno. "Podle zadávací dokumentace by měly nabídky obsahovat i návrh na financování," řekl.

Co zavedení turniketů obnáší:
Při návratu turniketů, které dříve byly pouze na trase C, by čekala všechny stanice velká přestavba. Musely by se upravit vestibuly, rozšířit vstupy, a to všechno za provozu. Brány jsou navrhovány jako oboustranně průchozí o šířce 60 centimetrů a jednoho metru, s možností snadné změny směru průchodu s ohledem na dopravní špičku. Měly by mít prosklené dvoukřídlé listy vysoké 1,7 metru. Za minutu by měly umožnit projít čtyřiceti až šedesáti cestujícím.

Zastupitel Jiří Witzany (SNK ED) se nestačí divit, že DP vypsal soutěž, aniž by byl tento významný investiční záměr jakkoli schválen zastupitelstvem a jeho výbory.

"Navíc v situaci, kdy podnik nemá peníze na základní investiční akce a provoz," podotkl Witzany. Domnívá se, že pokud se skutečně pohybuje v metru spousta černých pasažérů, musejí revizoři zažívat žně a nepochybně si tak na sebe snadno vydělávají. Neměl by být tudíž problém jejich počet ještě zvýšit.

Další bariéra

"Žila jsem v domnění, že když nejsou peníze, půjde projekt turniketů k ledu, ale ukazuje se, že tomu tak není," uvedla zastupitelka Petra Kolínská (SZ). DP podle ní má mít jiné priority.

"Žila jsem v domnění, že když nejsou peníze, půjde projekt turniketů k ledu, ale ukazuje se, že tomu tak není," uvedla zastupitelka Petra Kolínská (SZ). DP podle ní má mít jiné priority. "Když není ani bezbariérové metro, stavět v něm ještě další bariéry mi přijde podivné,“ soudí Kolínská. Jediné vysvětlení pro takový kvalt vidí ve spojení s opencard, o niž Pražané nejeví příliš velký zájem.

"Karta by se tak stala zajímavější,“ míní Kolínská. Turnikety by byly totiž pro lidi s kartou snáze průchozí, i když by měly umět číst i SMS jízdenku a také papírový kupón.

Anketa

Jste pro znovuzavedení turniketů v pražském metru?
Ano
23,1 %
Ne
76,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2101 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám